Overslaan en naar de inhoud gaan

Fouten in tevredenheidsonderzoek

Bedrijven meten regelmatig de tevredenheid onder hun klanten. Dat gaat niet altijd even goed.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Er is een aantal veelgemaakte fouten bij het meten van de klanttevredenheid. Zoals het vragen naar de tevredenheid over het product. Doet ‘ie het? Snapte u de handleiding? Tegenwoordig hebben de meeste aanbieders dit soort basale, functionele zaken echt wel voor elkaar, anders worden ze immers snel weggeconcurreerd. Het gaat de consument vaak om andere zaken. Zoals de service door het winkelpersoneel, de after sales service, de bereikbaarheid van een call center en de doortastendheid van de medewerkers, et cetera. Die bepalen mede de tevredenheid over het gekochte product of dienst.
Vraag ook niet alleen naar de prestaties van het eigen bedrijf, als je je klanten toch spreekt. Laat hen vergelijken met de prestaties van de concurrentie en hun mening daarover. Uitermate leerzaam. Vraag ook niet alleen naar hun tevredenheid, maar koppel deze aan hun gedrag: loyaliteit is immers zeker zo belangrijk als tevredenheid. Andere tips: vraag altijd naar de mening over het gevoerde prijsbeleid, bevraag niet alleen huidige klanten, maar ook weglopers en klanten van de concurrentie. Laat het onderzoek naar klanttevredenheid nooit doen door verkopers of dealers; lekker goedkoop natuurlijk, en ja, ze zien die klanten toch, maar het geeft enorme afwijkingen in de meetresultaten. Ga dus naar een professioneel, onafhankelijk onderzoeksbureau.

related partner content for mobile comes here

(Bron: Marketing Management)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in