Consumenten wel degelijk bevattelijk voor social media-oproepen op tv


“Twitter mee op hashtag”, “Like ons op Facebook”, “Word vrienden met ons op Hyves”, “Bekijk meer fragmenten op”, bijna elk tv-programma bevat inmiddels oproepen tot actie op social media. Echter, werken dit soort oproepen überhaupt? Recent onderzoek suggereert van wel!
Ongeveer twee derde (64%) van de respondenten herinnert zich dat social media-symbolen werden getoond gedurende het tv-kijken. Belangrijker nog, een op de drie respondenten geeft aan daadwerkelijk te reageren op dergelijke oproepen. De grootste groep ondernam actie als het ging om oproepen rond Facebook (20%). Slechts zeven procent reageerde op een oproep betreffende Twitter.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Redenen om sociale media wel/niet te gebruiken
Diverse drijfveren om te reageren op de oproepen werden vastgesteld. In volgorde van belang:
1. Om meer informatie over een programma, product of dienst te verkrijgen (43%).
2. Om coupons of promotionele codes te ontvangen (32%).
3. Om deel te nemen aan een wedstrijd of loterij (31%).
4. Om een andere video te bekijken (26%).
5. Om te interacteren met het programma of product (26%).
6. Om in contact komen met anderen met gelijke interesses (21%).
7. Om een video/programma te delen of aan te bevelen (20%).
8. Om een aankoop te doen (16%).
De belangrijkste reden waarom consumenten geen gehoor gaven aan dergelijke oproepen is het feit dat zij niet geïnteresseerd dachten te zijn in de content die geboden wordt (60%).
Verschillen tussen programma’s
Drama en comedy zijn de genres waar kijkers het meeste behoefte hebben aan extra informatie en interactie (35%). Ook nieuws- en sportuitzendingen scoren goed met respectievelijk 31 en 29 procent. Daarna komen reality shows (23%), lifestyle/koken/klus programma’s (20%), spelprogramma’s (19%), talk shows (16%) en niet-live sportevenementen (15%).
Demografische verschillen
Zoals te verwachten valt, zijn er aanzienlijke verschillen tussen leeftijdscategorieën. De percentages per leeftijdscategorie zijn hieronder in een grafiek gezet.
Conclusie
Consumenten reageren wel degelijk op oproepen tot interactie via social media. Het voornaamste medium voor interactie is Facebook. De belangrijkste redenen om te reageren zijn: meer informatie (43%), coupons of promotionele codes ontvangen (32%) en deelname aan een wedstrijd of loterij (31%). De belangrijkste reden om geen gehoor te geven aan social media-oproepen is de gedachte dat de hierop volgende interactie niet interessant zal zijn. Drama en comedy zijn de genres met het meeste potentie tot interactie, op de voet gevolgd door nieuws- en sportprogramma’s. Tenslotte, met inachtneming van het feit dat dit onderzoek werd uitgevoerd in Amerika (representatieve steekproef van 1.000 respondenten), zou verwacht kunnen worden dat deze resultaten uitvergroot kunnen worden voor Nederland. Dit gezien de grote social media-dichtheid in Nederland.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid