De bestedingen aan tv-reclame zijn in het eerste halfjaar naar 406 miljoen euro gestegen. Dat is een recordgroei van 32 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, maar toen daalde de markt hard door de coronacrisis.
Volgens marketingorganisatie Screenforce groeit de tv-markt dit jaar met 20 tot 25 procent, zo staat in het vandaag gepubliceerde TV Halfjaarrapport. 'De groei zet door in het derde en waarschijnlijk ook vierde kwartaal, zegt Michel van der Voort, directeur Screenforce. De economie draait op volle toeren waardoor adverteerders op zoek gaan naar een groot bereik in een goed umfeld. Tv is een medium dat hier maximaal van profiteert. Dat is het verleden gebleken en is nog steeds het geval.”
Spotreclamemarkt op hoogste niveau in zes jaar
De spotreclamemarkt is uitgekomen op 363 miljoen euro in de eerste helft van 2021, het hoogste niveau van de afgelopen zes jaar. Het gaat om een groei van 34 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van vorig jaar.
De non-spotbestedingen zijn in het eerste halfjaar uitgekomen op 43 miljoen. Dit onderdeel laat een groei van 20 procent zien, wat meer is dan een herstel van de daling in de eerste helft van 2020 (-11%).
Retail en Unilever
In de eerste helft van 2021 hebben 764 adverteerders tv ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1.028 merken. Net als in de afgelopen jaren was retail de grootste adverteerdersbranche, gevolgd door de branche voedings- en genotmiddelen. De toetreding van Aldi op de Nederlandse adverteerdersmarkt heeft geleid tot een impuls in de al hevige concurrentie tussen de supermarkten, ook via zijn campagnes.
Unilever is nu de grootste tv-adverteerder met een bruto besteding van meer dan 51 miljoen euro (+69%). Procter & Gamble ging van de eerste naar de tweede plaats.
Kijktijd
Alle vormen van tv-kijken zijn in de eerste helft van dit jaar gegroeid. Het live kijken is met 1 procent gegroeid en uitgesteld kijken met 8 procent. Het kijken naar andere content is met 7 procent toegenomen.
Dagelijks wordt gemiddeld 48 minuten gekeken naar video on demand (VOD) via het tv-scherm. Hieronder valt de content van de VOD-platforms zoals Disney+, Kijk, Netflix, NPO Start en Videoland. Ook vallen binnen deze categorie de tv-programma’s die meer dan zes dagen na uitzending terug gekeken zijn.
Druk op spotmarkt
Verschillende exploitanten en mediabureaus maken zich zorgen over de druk op de tv-reclamemarkt. Ster-baas Frank Volmer zei vorige week in een interview met Adformatie dat het hem niet zou verbazen als 'de netto outputprijs in de hele markt met 20 procent gaat stijgen' door de schaarste op tv. 'De basisprijzen gaan stijgen, maar adverteerders zullen vooral kiezen voor duurdere inkoopopties.'
Ook Talpa Network-directeur Paul Römer spreekt van 'een enorme overvraag'. 'Zowel Ster, RTL als Talpa Network zijn volledig uitverkocht en dan gaat de wet van vraag en aanbod gelden.'
Het Screenforce rapport staat hier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!