John de Mol vraagt de rechter om alsnog vonnis te wijzen in de zaak rond nepadvertenties met zijn naam en beeltenis - en die van anderen - op Facebook. Hij wil dat Facebook maatregelen neemt om de consument te beschermen tegen de misleidende bitcoin uitingen. De mediaondernemer is gefrustreerd geraakt dat gesprekken die aanvankelijk goed leken te gaan uiteindelijk op niets zijn uitgelopen.
In een kort geding had de rechter verzocht dat De Mol en Facebook eerst met elkaar in gesprek zouden gaan om te kijken of ze er samen uitkwamen. Dat blijkt nu niet het geval.
'Stuitend'
John de Mol: 'Na drie maanden onderhandelen is mij duidelijk geworden dat er geen afspraken met Facebook te maken valt op het gebied van de misleidende bitcoin advertenties. Het bedrijf heeft volgens mij de bescherming van de consument allesbehalve hoog in het vaandel staan. Ik heb er alles aan gedaan om met Facebook tot afspraken te komen waarmee de oplichterij met bitcoin advertenties op haar platformen zou stoppen. Afspraken die we tijdens de onderhandelingen met het bedrijf dachten te hebben gemaakt werden vervolgens alsmaar niet vastgelegd in een definitieve overeenkomst.'
De Mol vraagt zich af waarom het zo moeilijk voor Facebook is om maatregelen te nemen tegen de nepadvertenties. 'Ik vind het stuitend dat een bedrijf dat miljarden winst maakt zijn platform ter beschikking stelt aan criminelen met als doel om onschuldige mensen op te lichten. De enige reden die ik hiervoor kan bedenken is dat nog meer winst toch belangrijker is. Ik kan dit niet langer tolereren.'
Meer nepadvertenties BN'ers
Er verschenen de afgelopen tijd met regelmaat ook fake advertenties met beeltenis en naam van andere bekende Nederlanders, onder wie Jort Kelder, Jeroen Pauw en Alexander Klöpping, op meerdere sociale netwerken.
Reactie Facebook
Een woordvoerder van Facebook reageert: 'Net zoals John de Mol zijn wij van mening dat misleidende advertenties absoluut niet op Facebook thuishoren, en we verwijderen deze advertenties zodra we ze vinden. We nemen continue maatregelen om ongeoorloofd en mogelijk schadelijk gedrag te detecteren, en de bijbehorende advertentieaccounts te identificeren en te verwijderen. We hebben hier te maken met oplichters die hun tactieken voortdurend aanpassen om zo detectie te ontlopen.'
Waarom komt Facebook er niet uit met De Mol? 'Hoewel we gezamenlijk hebben afgesproken dat we niet ingaan op lopende juridische zaken of de inhoud van vertrouwelijke besprekingen, kunnen we wel bevestigen dat beide partijen in de afgelopen weken geprobeerd hebben een regeling te vinden voor de klacht van John de Mol, maar tot nu toe zijn deze pogingen helaas niet gelukt.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!