Johan van der Zanden, marketingdirecteur van Albert Heijn en CMO of the Year 2023, is een van de voorspellers van Koffiedik Kijken. Samen met hem blikken we terug op 2023 en kijken we vooruit naar het nieuwe jaar. Ook geeft Van der Zanden een tipje van de sluier over zijn voorspelling op het evenement op 11 januari.
Het was een turbulent jaar met vele uitdagingen. De energie- en grondstofprijzen zijn gestegen, waardoor er sprake was en is van hoge inflatie. Ook bij Albert Heijn zijn in de hele keten de kosten gestegen. Maar het is belangrijk om boodschappen betaalbaar te maken voor iedereen. We hebben zeker niet alle prijsstijgingen doorberekend aan de klant, maar het boodschappenmandje is wel duurder geworden. Daarom hebben we meer aandacht besteed aan onze eigen merkproducten en Prijsfavorieten, waarmee we onze klanten betaalbare producten bieden. Mede daardoor zien we dat Albert Heijn blijft groeien in marktaandeel.’
Ik ben trots op de vele campagnes die we maken, zoals 'Op een lege maag kun je niet leren', die we samen met de Voedselbank twee keer per jaar doen. Zo zorgen we voor een gezond ontbijt voor kinderen waarbij dat niet vanzelfsprekend is. En natuurlijk onze kerstcampagne; de cast en executie zijn echt uit het leven gegrepen. We merken dat de campagne goed wordt gewaardeerd.
Wat beter kan, is de merkbeleving in alle klantreizen en -contacten van Albert Heijn. Zoals bij klantenservice, het bestellen van boodschappen en alle e-mails die we versturen. Daar werken we hard aan.
Vooropgesteld is het een eer om gevraagd te worden. En ik vind het leuk om mijn ervaringen en voorspellingen te delen met vakgenoten. Ik zie het als een mooie start van het nieuwe jaar en kijk ernaar uit om te reflecteren op de kansen en uitdagingen in 2024.
De ontwikkelingen in de maatschappij zoals duurzaamheid maar ook polarisatie, vragen om een grote verantwoordelijkheid van bedrijven en organisaties. Zeker marketeers hebben daarbij een grote rol, omdat ze het perspectief van de buitenwereld en klanten naar binnen brengen. Ook dienen ze te zorgen voor storytelling van de kleine en grote stappen die je als bedrijf zet op bijvoorbeeld het gebied van duurzaamheid. De toon van de communicatie speelt daarbij een grote rol.
Daar ga ik het over hebben, met daarnaast aandacht voor tech. Als Albert Heijn lopen wij als foodtech-bedrijf voorop met veel innovaties. En met bijvoorbeeld hulp van AI kun je steeds persoonlijker worden in je boodschap naar diverse klantgroepen. Iedereen die meer wil weten over mijn voorspelling, nodig ik van harte uit om op 11 januari naar het KIT te komen.
Koffiedik Kijken
Op donderdag 11 januari verwelkomen we traditiegetrouw de marketingcommunicatie-industrie in het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT) te Amsterdam tijdens Koffiedik Kijken, dé nieuwjaarsbijeenkomst van ons mooie vak. Koffiedik Kijken is een initiatief van Adformatie, BvA, VIA en DDMA. Abonnees van Adformatie krijgen korting op hun ticket.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!