Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Door de coronarestricties besloot MWG zijn jaarlijkse MDebate (de vroegere Algemene Mediabeschouwingen), dit jaar als podcast te brengen. Glas half leeg-mensen denken dan: ‘Zo mis je de opwinding en het gejoel van het publiek’, maar presentator Rens de Jong ziet dat anders: ‘Het voordeel van een discussie in deze vorm is dat je goed tot de kern kan komen. In een zaal vol opgewonden media-professionals is dat een uitdaging.
De Jong presenteert MDebate al jaren en dat is niet voor niks. ‘Ik blijf de dynamiek tussen adverteerder, mediabureau en media-owner razend interessant vinden. En er zijn elk jaar wel weer nieuwe spannende onderwerpen om over te discussiëren.’ Die onderwerpen waren dit jaar ‘Vernieuwing’, ‘Influencer-marketing’ en ‘Duurzaamheid’. De bijbehorende ministers respectievelijk Nico Rijkhoff (NPO), Sanne Konings (Femmefab | Influencer Marketing Agency) en Wouter Swenneker (zelfstandig strateeg bij Nature’s Right).
Direct naar de eerste podcast-aflevering van MDebate? Klik hier.
Grip op jongeren
Hoe vaak horen we niet dat de NPO niet langer in staat is om jeugd en jongeren aan zich te binden? Het verwijt: de NPO raakt de grip op jongeren kwijt. Maar met de bereikcijfers in zijn linkerhand veegde Rijkhoff met zijn rechter die aantijgingen van tafel. ‘Na Netflix is NPO Start de grootste streamingdienst voor jongeren.’ Daar kon Kyra Roest (IAA), die samen met Michael Willems (Dentsu) en Walter Kraus (JCDecaux) in de oppositiebanken zat, niets op afdingen. Ook al wierp ze nog tegen ‘Ik ken niemand meer die tv kijkt!’
De oppositie had natuurlijk wel een punt. Jonge mensen trekken immers makkelijk naar Youtube en de grote streamingdiensten worden niet echt gezien als ‘tv’. Maar volgens Rijkhoff draait het vooral om de vraag of je steengoede content te bieden hebt. ‘Het maakt niet zo gek veel uit via welk kanaal dat wordt geconsumeerd.’ Geen vuiltje aan de lucht dus voor de NPO? ‘Nou’, zegt De Jong, ‘NPO als merk blijft nog wel een lastig verhaal. Jongeren willen wel bij Netflix horen, maar NPO Start, daar willen ze toch niet dood gevonden worden? Dat is toch veel meer een contentleverancier, geen media-brand.’ Werk aan de winkel dus voor Rijkhoff en zijn team.
Influencers onmisbaar?
Dat het er heet aan toe kan gaan, ook als MDebate in de serene setting van de podcaststudio is, bleek uit de manier waarop Sanne Konings haar stelling verdedigde: ‘Influencermarketing 2.0 onmisbaar in de marktingmix!’ Kabinet en oppositie stonden lijnrecht tegenover elkaar. De Jong: ‘Uit de traditionele hoek hoor je dan het geluid van “merkbouwen doe je met consistentie en dat lukt niet met influencers, want die kan je niet controleren. De miskleun van Rituals en de “maanzusjes” Van Lexmond was volgens hen het meest recente bewijs. Maar daar was Konings niet van onder de indruk. Zij zei: “Dat is een kwestie van goed selecteren, je moet wel je vak verstaan!”’
Leuk, die elektrische autootjes, maar eeeh…
De Minister van Duurzaamheid, Wouter Swenneker dus, kwam met een stevige veeg uit de pan. ‘De mediasector doet niets aan verduurzaming’, zei hij, ‘en een marcom-sector die niet duurzaam is, is een sector zonder klanten.’ De Jong zag dat het een weerbarstig onderwerp was. ‘De sector is wel bezig met verduurzaming van de eigen processen en daar kan niemand op tegen zijn. Walter Kraus (JCDecaux), noemde bijvoorbeeld het elektrische wagenpark om de uitstoot terug te brengen. Maar Swenneker legde de vinger op de zere plek. Want wat heb je daaraan als je vervolgens overconsumptie van fast fashion aanjaagt, omdat je bepaalde moderetailers bedient?’
Hier liep de discussie nog net niet uit de hand. Kraus stelde zich op het standpunt dat JCDecaux zich geen oordeel aanmatigde over de handel van adverteerders en Roest brieste: ‘Maar dat is toch de kern van wat we doen! Zorgen dat adverteerders hun spullen kunnen verkopen!’ De Jong vatte samen dat zolang het niet bij wet verboden was, de bureauwereld er toch eentje was van ‘u vraagt, wij draaien’. Swenneker hield vast aan zijn punt. ‘De tijd van neutraal zijn, is voorbij.’
Podcast of live
De hamvraag voor Rens de Jong luidt, smaakt deze podcastversie van MDebate naar meer? Of gaat hij volgend jaar liever weer de zaal in? ‘Ach, ik heb spanning van de zaal wel gemist, maar de felheid van de discussie was er niet minder om. En ik heb echt het gevoel dat we meer de diepte in zijn gegaan dan voorheen.’
Luister nu de eerste podcast-aflevering van MDebate: ‘Influencer marketing is onmisbaar bij het bouwen van je merk.’ klik hier
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!