Op basis van de nieuwe luistercijfers van maart/april 2021 zijn wij wat dieper gedoken in de zogenaamde ontvangstwijzen.
In het luisteronderzoek wordt de volgende onderverdeling gehanteerd, met daarachter het percentage bij de totale populatie (10+), alle zenders, alle dagen van de week en het tijdvak 06.00-24.00 uur. We hebben deze meetperiode vergeleken met dezelfde periode 2019 (voor Covid) en 2020 (6 weken 1e lockdown).
Mrt/Apr 2019 Mrt/Apr 2020 Mrt/Apr 2020
FM/kabel 64% 58% 56%
Internet 21% 25% 28%
DAB+ 9% 11% 11%
Anders/onbekend 7% 6% 5%
Meest afhankelijk van FM
Omdat we meer thuiswerken en minder onderweg zijn is het aandeel FM/kabel afgenomen, de groei zit in luisteren via Internet. De grote doorbraak van DAB+ laat (nog steeds) op zich wachten.
Mede met het oog op de discussie over het verlengen van de FM-concessie met drie jaar is het interessant om te kijken welke zenders hier het grootste belang bij de FM-frequentie hebben.
Wij hebben het zenderaandeel binnen de FM vergeleken met het totale zenderaandeel en dat uitgedrukt in een indexcijfer.
De zenders die in verhouding het meest afhankelijk zijn van hun FM-frequentie (in indexcijfer) zijn:
NPO 3FM 114
Radio Veronica 109
NPO Radio 1 105
Sky Radio 104
Qmusic 102
Als we dezelfde analyse laten zien op DAB+, is het plaatje qua indexcijfers als volgt:
Kink 213
NPO Radio 5 176
BNR Nieuwsradio 143
NPO Radio 1 141
NPO Radio 2 112
Geen doorbraak DAB+
Omdat de grote groei van DAB+ uitblijft, is voor veel zenders de FM frequentie van groot belang. Immers, als we straks weer iets meer back to normal gaan, ofwel meer in de auto voor werk en kantoor gaan, zal het aandeel FM weer wat stijgen. Zenders zonder FM (Kink, NPO Radio 5) of beperkte FM-frequentie (BNR Nieuwsradio) moeten het naast digitaal ook van DAB+ hebben, maar dat aandeel zal de komende jaren niet heel hard stijgen.
Pleidooi VCR in ander perspectief
En dat zet het pleidooi van de Vereniging Landelijke Commerciële Radio (VCR) voor een verlenging van de FM-concessie in een wat ander perspectief. Het argument voor de noodverlenging is dat men zwaar getroffen is door de coronacrisis. Ja, dat klopte in HJ1 2020 met een daling van 31 procent van de bestedingen. Maar over geheel 2020 was het verschil -17 procent en in Q1 2021 zagen we al weer een stijging van 2,3 procent ten opzichte van Q1 2020 (ondanks lockdown en avondklok).
Dus zolang de ontvangstwijze FM ruim boven de 50 procent blijft, is het gewoon lekker dat je nog 3 jaar lang daar gebruik van kan maken.
Evert Bronkhorst is strategy director dentsu/Vizeum
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!