GroupM en streamingsdiensten willen samen de schouders zetten onder CTV-reclames

De partijen willen onder andere betere onderzoeksdata verzamelen.

Een smart-tv ter illustratie
Afbeelding: Shutterstock

GroupM slaat in de Verenigde Staten de handen ineen met grote videostreamingsdiensten om het kopen, plaatsen en meten van reclames binnen streaming te vereenvoudigen voor marketeers. De groep start met YouTube, NBCU, Disney en Roku. Ook de buitenlandse adtechbedrijven Telly, BrightLine en Kerv. Meer partijen zijn welkom om zich aan te sluiten, vertelt Mike Fisher van de Amerikaanse tak van GroupM tegenover Variety.

Het samenwerkingsverband gaat allereerst aan de slag met de ontwikkeling van nieuwe advertentieformaten voor streaming, vooral gericht op kijkers die niet (meer) zitten te wachten op traditionele reclames. Vervolgens wil het consortium die advertentieformaten op alle streamingsdiensten meetbaar maken, met meer data dan nu het geval is. Fisher tegenover Variety: 'We gaan ze aansporen om te bewijzen dat dit (adverteren binnen streamingsdiensten) werkt. We gaan ze vragen om gegevens die ze hebben die bewijzen dat het werkt, meer dan eenvoudige click rates of engagementtijd of -duur. We willen echte kwalitatieve metingen van de impact die dit heeft op de advertenties van onze klanten.'

Reclames meer gemeengoed

Het consortium gaat elk kwartaal vergaderen en wil nog in het eerste kwartaal de eerste pilots starten. De partijen zetten vaart achter de plannen om connected tv (CTV) aantrekkelijker te maken voor adverteerders, want ze rekenen al op forse groei. In de Verenigde Staten gaan adverteerders dit jaar 14,9 procent meer reclamegeld spenderen aan CTV, zo voorspelt GroupM. Concurrent Dentsu - niet aangesloten bij het consortium - verwacht dat adverteerders dit jaar 4,6 procent meer uitgeven, en schrijft die groei voornamelijk toe aan digital advertising, retail media en connected tv.

Adverteerders hebben meer interesse in CTV omdat de lineaire kijktijd afneemt, en steeds meer mensen content consumeren via streamingsdiensten. Veel streamingsdiensten boden voor een vaste maandprijs advertentievrij kijken, maar prominente spelers zijn daar in de afgelopen jaren op teruggekomen. Inmiddels bieden onder meer Disney en Netflix ook goedkopere abonnementen aan met een paar minuten reclames per uur. Ook Amazon Prime Video introduceert deze maand een advertentie-ondersteund abonnement, maar niet voor een goedkopere prijs. De reclames komen in het reguliere abonnement en wie advertentievrij wil blijven kijken, dient drie dollar per maand extra te betalen. In Nederland blijft Prime Video vooralsnog zonder reclames, bevestigt een woordvoerder van Amazon aan Adformatie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie