Het vertrouwen in algemeen nieuws in Nederland blijft hoog en dat in sociale media laag. Dat blijkt uit het Digital News Report 2020 van Reuters Institute for the Study of Journalism en het Commissariaat voor de Media.
Nederland is ook dit jaar weer in de bovenste regionen te vinden als het gaat om groot vertrouwen in nieuws. Daarbij gaat het vooral om nieuws dat Nederlanders zelf gebruiken. Zoekmachines worden minder vertrouwd en nieuws op sociale media nog minder. Dat geldt ook voor jongere gebruikers.
Nederlanders geven naast de voorkeur voor onafhankelijk nieuws ook aan dat ze neutrale berichtgeving willen.
NOS meest vertrouwde nieuwsmerk
Als het gaat om vertrouwen in nieuwsmerken dan is de top-3 NOS, op afstand gevolgd door RTL Nieuws en NU.nl. AD, Volkskrant en NRC staan ongeveer gelijk. Onderaan bungelen De Telegraaf, LindaNieuws en GeenStijl.
De onderzoekers laten weten dat de meting wel voor de uitbraak van het coronavirus heeft plaatsgehad. Tijdens de uitbraak nam de nieuwshonger aanzienlijk toe.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!