46 procent van de podcastluisteraars zegt het storend, of zelfs heel erg storend te vinden als gesponsorde producten of diensten in een podcast door het betreffende merk zélf besproken wordt. Een andere vorm van reclame in podcast die als (heel erg) storend wordt ervaren, is de externe commercial (40 procent). Dat blijkt uit de derde editie van de Podcast Monitor, uitgevoerd door Markteffect onder 1.000 respondenten (juni 2020). De eerste twee onderzoeken zijn van mei en november 2019.
Reclame (niet) overslaan
Het is voor de eerste keer dat gekeken werd naar het onderwerp reclame in podcasts. 58 procent van de podcastluisteraars luistert soms of altijd reclames tijdens een podcast, zonder deze over te slaan (11 pct altijd, 47 pct soms). 27 procent zegt de reclame altijd over te slaan als dat kan, terwijl 16 procent zegt: ik kan de reclame niet overslaan.
Wáár in de podcast je het beste reclame kunt placeren, daar geven de resultaten geen uitsluitsel over. Een derde van de respondenten zegt: aan het begin, een derde zegt: in het midden, en ook een derde zegt: aan het eind.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!