‘Fusie RTL en Talpa Network uitgesloten, wel haast met commerciële samenwerking'

Drie media-ceo's Rijxman, Sauvé en De Mönnink in Adformatie Connects Live: 'De wil is er om samen te werken.'

Hoewel er regelmatig over gespeculeerd wordt, een scenario waarin RTL en Talpa Network fuseren speelt absoluut niet. Dat zei Sven Sauvé vandaag tijdens Adformatie Connects Live vanuit Capital C. Hij was er te gast samen met Talpa Network ceo Peter de Mönnink en NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman om onder meer te praten over de start van het nieuwe tv-seizoen.

Sauvé: ‘Los van het feit dat we aan allerlei richtlijnen gebonden zijn, bekijken we waar we kunnen samenwerken. Het hele consolidatieverhaal speelt nu niet actief. Toen Talpa Network begon, hebben we gepraat over samenwerking. Ik had dat het liefst gezien op het gebied van video on demand. Dat werd helaas uiteindelijk een strijd op het lineaire domein. Maar op het moment dat we elkaar kunnen versterken weten we elkaar absoluut te vinden.’

Samen programmatic

De Mönnink zei dat Talpa Network en RTL wel haast willen maken met een gezamenlijk systeem voor programmatic en reclame-inkoop voor mediabureaus. Er moet snel een serieus alternatief komen voor de bekende techreuzen die daarvoor een makkelijke interface hebben, zeiden beide ceo’s. Sauvé: ‘Die hebben een hele makkelijke user interface, waarom zouden wij allemaal separate systemen hebben? De wil is er om dat op te lossen.’

Samenwerking liep als rode draad door de discussie. Volgens De Mönnink hebben de lokale mediapartijen vooral veel last van de GDPR en de interpretatie van data. ‘Die is uitermate complex en de Amerikaanse jongens spelen erg mee.’ Daarmee ging hij in op het nieuws van vandaag: het stopzetten van de pilot NLProfiel.

Hij had ook goed nieuws voor de tv-reclamemarkt. ‘In de intake voor  de komende maand heb ik gezien dat er herstel optreedt in de spot grp markt’, zei De Mönnink. ‘We kunnen zien dat tv-markt sterk is en ook weer terugveert, dat geeft vertrouwen.’

Experiment en Twan Huys

Shula Rijxman liet eveneens weten graag samen te willen werken en dan met name op contentgebied. Voor haar is het essentieel dat er een goede bedding is voor het eigen taalgebied, de cultuur en de Nederlandse makers. ‘We hebben nu samen NLZiet. We zitten nog steeds met wettelijke uitgangsgpunten, zoals het niet dienstbaar mogen zijn aan derden. We zijn nu daarom bezig met een experiment waarbij vijf titels van andere spelers eventueel kunnen gaan samenwerken met de NPO. Dan is Videoland zeker één van de partijen.’

Rijxman somde op waar ze trots op is, zoals het vijftienjarig bestaan van Omroep MAX en het succes van deze omroep bij óók de jongere kijker. Ze had ook nieuws: Twan Huys heeft een inreisvisum gekregen voor de Verenigde Staten, zodat hij in november de presidentsverkiezingen kan verslaan.

Coronamaatregelen

Volgens Rijxman heeft de NPO er in coronatijd direct voor gezorgd dat er een crisisteam stond en door snel te acteren heeft de publieke omroep niet hoeven ingrijpen in het personeelsbestand. Dat gold ook voor RTL, dat het jaar ervoor al een reorganisatie doorvoerde.

Bij Talpa Network werden er de inmiddels bekende ‘draconische maatregelen’ genomen. De Mönnink noemt het semantiek. ‘We hebben de crisis gewoon heel serieus genomen. We wisten dit wordt een “lange L”. In dat perspectief moet je gewoon maatregelen nemen. Je moet in deze tijd transformeren. Niet alleen de omzetval opvangen, maar ook de kosten maken van de transformatie.

'RTL meer dan lineair'

Sauvé wilde nog kwijt dat RTL veel meer is dan lineaire tv, ook gezien de explosieve groei van Videoland (+40 procent abonnees in de afgelopen maanden). ‘Wij worden nu wel heel erg geregeerd door een dagkoers. De views op Videoland zijn enorm en er is ook nog zoiets als uitgesteld kijken. We kijken naar zeven dagen en onze doelgroep is 25-54. In absolute aantallen zal de NPO zeker beter scoren, maar wij worden door onze adverteerder afgerekend op die doelgroep 25-54. En daarin winnen we nog wel eens.’

Over Videoland zei Sauvé dat de video-on-demanddienst als het zo doorgaat volgend jaar break-even draait en het jaar erop winst maakt.

Te veel zenders?

John de Mol zou gezegd hebben dat Nederland ‘te klein is voor zoveel tv-zenders’. Talpa Network lijkt dit jaar alle ballen te gooien op SBS6. De Mönnink leek de uitspraak van De Mol te kennen. ‘Het zijn hele wijze woorden. Massa onderbouwd met data is straks kassa. Dan ga je automatisch in de niche zitten. Dan ga je een versplintering van content zien waartegenover een hogere waarde staat. Dus misschien ontstaan er zelfs nog wel meer en andere kanalen. We moeten met z’n allen nog eens heel goed bekijken hoe die consument uiteindelijk bediend wil worden, anders dan in lineaire tv.’

Daarvoor moeten De Mönnink, Rijxman en Sauvé dan ook maar eens voor om de tafel. Of samen een wandeling maken, zoals Rijxman en Sauvé – die elkaar goed kennen – al regelmatig doen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie