DPG Media, Business Nieuws Radio, Financial News Radio, Mediahuis en Talpa Radio zijn de winnaars bij de veiling van de FM-frequenties. Vanaf 1 september mogen zij de komende twaalf jaar uitzenden met hun landelijke commerciële radiostations.
In de nieuwe verdeling zijn er twee nieuwe zenders te vinden. Dat zijn het onbekende Financial News Radio en een 'nieuw landelijk radiomerk' van DPG Media. Kenners in de markt zeggen unaniem dat dit zo goed als zeker de zender Joe is. Deze komt naast Qmusic van DPG.
Business Nieuws Radio blijft op de FM-uitzenden. Talpa is van vier FM-zenders teruggegaan naar drie, het maximale aantal zenders dat een mediabedrijf mag hebben in de opzet van de veiling. Talpa kreeg een frequentie voor Radio 538, Radio 10 en Sky Radio.
Mediahuis heeft voor twee zenders een FM-frequentie binnengesleept, voor 100%NL en Veronica. Het verloor daarmee een frequentie voor Slam! en Sublime, die digitaal doorgaan via DAB+ en online.
Lege handen Kink FM
De veiling heeft in totaal 152,8 miljoen euro opgebracht. Dat is aanzienlijk meer dan de 120 miljoen waar het kabinet op gokte.
De extra inkomsten dankt de schatkist aan een rechtszaak van Kink FM, dat ageerde tegen een verlenging van de bestaande vergunningen tot augustus 2025. Kink FM profiteerde daar zelf uiteindelijk niet van; het kreeg geen FM-frequentie toebedeeld.
Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) heeft de uitkomsten eind deze ochtend bekend gemaakt. De Nederlandse landelijke radioveiling, die op 4 juli was gestart, bestond uit negen landelijke pakketten, die elk bestonden uit één FM-vergunning en één DAB-vergunning.
Van deze negen landelijke pakketten waren er twee geclausuleerd: één specifiek bestemd voor een commerciële nieuwszender (Business Nieuws Radio) en één voor een zender die voornamelijk Nederlandstalige muziek (Mediahuis, 100%NL) .
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!