De Dienst Publiek en Communicatie (DPC) van de Rijksoverheid is een Europese aanbesteding begonnen voor het omvangrijke media-account. Het gaat daarbij om media-consultancy en media-uitvoering.
Bij de vorige Europese aanbesteding die werd uitgeschreven in 2015 heette dat nog mediastrategie, mediaplanning, media-inkoop en media-administratie. De eerste fase loopt nog, naar verwachting maakt de Rijksoverheid half december bekend welke vier partijen in de tweede fase van de aanbesteding mogen meepitchen voor deze grote opdracht.
Martijn Akerboom is namens de Rijksoverheid ook nu weer een van de twee projectleiders van deze aanbesteding. ‘Het verschil met de vorige aanbesteding voor mediadienstverlening is dat partijen nu individueel de mogelijkheid krijgen tot een mondelinge dialoog, waarbij ze kunnen reflecteren op wat wij van ze eisen. Bij de vorige aanbesteding kon dat niet, nu kunnen de partijen die in aanmerking komen met ons in gesprek.’
Dat is de zogenaamde dialoogfase. Daarna volgt nog de inschrijvingsfase. Per 1 januari 2021 gaat de nieuwe periode van zes jaar in.
Initiative
Het media-account heeft 'ongeveer dezelfde omvang' als bij de vorige aanbesteding. In de officiële aanbestedingsstukken van toen stond dat de totale waarde van het account 38 miljoen euro per jaar is.
De gunning ging in 2016 naar Initiative (IPG Mediabrands). Andere partijen konden nog bezwaar maken en dat deed GroupM toen tevergeefs.