Elsevier Weekblad gaat per 1 december 2020 EW heten. De naamsverandering is nodig, omdat het Britse uitgeefconcern Relx eigenaar is van de merknaam en deze exclusief wil gebruiken voor zijn internationaal opererende wetenschappelijke uitgeverij.
Het weekblad had zijn naam tot 1 december 2024 kunnen behouden, maar had daarvoor wel 1 miljoen euro per jaar moeten betalen. Die steekt het blad liever in journalistieke producties, zegt CEO Erwin van Luit van New Skool Media, dat de titel uitgeeft in zijn business unit One Business.
Relx verkoopt belang
Reed Business Information (onderdeel van Relx) maakte eind 2016 bekend dat het opinieblad in handen zou komen van twee investeerders, die ook eigenaar zijn van New Skool Media. Reed Business Information hield een belang van 33 procent. Onderdeel van de afspraken over de verkoop was een naamsverandering op termijn. Het is de bedoeling dat na de naamsverandering van eind 2020 Relx zijn aandelen binnen een jaar aan New Skool Media zal verkopen.
Nieuw logo
Vooruitlopend op deze naamsverandering, introduceert weekblad Elsevier per 1 juni een nieuw logo. Dat bestaat uit de letters EW met daaronder Elsevier Weekblad. ‘De journalistieke koers van het blad blijft ongewijzigd,’ zegt hoofdredacteur Arendo Joustra.
Begin 2019 is de vormgeving van het blad opgefrist en zijn nieuwe rubrieken toegevoegd als gevolg van een strategische heroriëntatie van de titel. Daarbij verdwenen maandblad Juist en gids Stijl en werd gestopt met proefabonnementen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!