Eelco de Winter (Kaaps Film): ‘Echte verhalen maken de meeste impact’

Echte verhalen maken nog steeds de meeste impact. Omarm de authenticiteit, is dan ook de oproep van Eelco de Winter van Kaaps Film.

Wie de kracht van storytelling begrijpt, kan mensen verbinden en inspireren. Kaaps Film is partner van de Dag van de Audio. Op vrijdag 4 oktober staat niet alleen de technologische vooruitgang centraal, maar ook de diepere, meer menselijke kant van audio. Eelco de Winter, regisseur en mede-oprichter van Kaaps Film, schuift aan om te spreken over iets wat hem na aan het hart ligt: de kracht van echte verhalen, verteld via audio en beeld. In zijn werk zoekt De Winter niet naar perfecte, gepolijste verhalen, maar juist naar die verhalen die authentiek en soms rauw zijn.

‘We zijn ooit begonnen als twee jonge gasten die filmpjes wilden maken, vooral in extreme sports en documentaires’, zegt De Winter. ‘Daarin hebben we onze stijl en handtekening ontwikkeld. Ondertussen zijn we gegroeid als bedrijf. We focussen ons op storytelling. Op echte verhalen. De link naar audio is: het gesproken woord is voor het werk dat wij doen ongelooflijk belangrijk. Dat is het verhaal dat verteld wordt. Daarin wordt de verbinding gelegd van mens tot mens – dat is essentieel in het werk dat wij maken.’

Er wordt vaak gezegd dat een beeld meer zegt dan duizend woorden, maar De Winter draait het om: ‘Het gesproken verhaal is nog belangrijker dan de beelden die wij maken. Als jij met je ogen dicht naar onze films luistert, zorgt dat echte verhaal ervoor dat er verbindingen worden geactiveerd in de hersenen. Dat zorgt voor herkenning en erkenning. Deze neurologische reacties verklaren waarom verhalen zo effectief zijn in het overbrengen en onthouden van informatie.’

Eelco de Winter, regisseur en mede-oprichter van Kaaps Film
Eelco de Winter, regisseur en mede-oprichter van Kaaps Film

Authenticiteit als fundament

De Winter benadrukt dat verhalen alleen impact maken als ze oprecht zijn. ‘In het begin geloofde ik nog in een vooraf bedacht concept. Maar ik heb geleerd dat je dat niet aan de tekentafel kunt bedenken. Het echte verhaal komt pas tot leven als je de mensen leert kennen, de context begrijpt en het vertrouwen opbouwt om de diepte in te gaan.’ Voor Kaaps Film is dat vertrouwen de sleutel tot succes. ‘We werken met een klein en vertrouwd team. De mensen voor wie we werken moeten ons vertrouwen, en ook de mensen die we filmen. Pas dan ontstaat de magie van een echt verhaal.’

Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking met Toyota voor de campagne ‘Start your impossible’, waarin topsporters werden geportretteerd. Een van deze portretten was van rolstoeltennister Esther Vergeer. De Winter herinnert zich hoe ze tijdens de eerste viewing met het bureau en de klant tot tranen toe geroerd was. ‘Ze zat op een kantelpunt in haar leven, en het feit dat ze haar ziel en zaligheid durfde te delen, maakte het portret zo sterk. Dat kan alleen als er wederzijds vertrouwen is en als je als maker oprechte interesse hebt in de persoon.’

Audio en muziek: de stille kracht

Audio speelt een centrale rol in het werk van Kaaps Film, en de Winter is zich hier terdege van bewust. ‘De mix van gesproken woord, geluid op de set, sound design en muziek is onwijs belangrijk. Het mag een verhaal nooit overstemmen, maar het moet juist versterken wat gezegd wordt. We besteden veel tijd aan het vinden van de juiste muziek, omdat die ook moet aansluiten op het karakter van de persoon die we portretteren.’

Op de Dag van de Audio wil De Winter dan ook benadrukken dat audio in verhalen meer is dan een technische aanvulling; het is de drijvende kracht achter de verbinding die verhalen creëren. ‘Audio activeert een ander deel van ons brein dan beeld. Als je luistert naar een verhaal, zonder afleiding van beelden, ontstaat er een diepere verbinding met de verteller.’

De opkomst van AI: een tool, geen vervanger

Hoewel kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer terrein wint in de creatieve sector, ziet De Winter het als een praktisch hulpmiddel, niet als een vervanger voor menselijk creatief werk. ‘We omarmen AI volledig als ondersteuning. Het kan ons helpen bij research en zorgt ervoor dat we ons werk sneller kunnen doen. Maar AI zal bij ons nooit de verhalen overnemen. Juist de hang naar echte verhalen, naar menselijke connecties, is een tegenbeweging tegen de digitale ruis en oppervlakkigheid die digitale media kunnen veroorzaken.’

AI kan handig zijn bij beeldbewerking of grafische elementen, zegt De Winter. Maar wanneer het gaat om het vertellen van een authentiek verhaal, blijft de menselijke maat leidend. ‘Verhalen zijn er al zo lang als de mensheid bestaat. Rond het kampvuur keken onze voorouders elkaar in de ogen en deelden ze kennis en ervaringen. Die oeroude kunst van verhalen vertellen zit diep in ons geworteld, en dat zal AI nooit kunnen vervangen.’

Defensie1
Campagne 'De kracht van …’ Bureau: Radancy, klant: Defensie.
Defensie 2

De kracht van echte verhalen in marketing

Hoe overtuig je opdrachtgevers van de kracht van echte verhalen? Volgens De Winter is het eenvoudig: ‘Als je een oprecht verhaal vertelt, met respect voor de persoon en het merk, dan kan het nooit fout zijn. Merken als Nike en Patagonia begrijpen dit en gebruiken storytelling om een diepe connectie met hun publiek te maken.’ Hij benadrukt dat ook in Nederland merken meer mogen inzetten op echtheid. Voor Defensie maakte Kaaps Film bijvoorbeeld de serie ‘De Kracht van’, waarin vier vrouwen hun persoonlijke verhaal deelden. ‘We hebben geen stoere types geportretteerd, maar vrouwen met persoonlijke drijfveren en uitdagingen. Dat zorgde voor een krachtige campagne die niet alleen extern, maar ook intern enorm goed werd ontvangen en waarvoor we een award hebben gewonnen.’

Op de Dag van de Audio zal Eelco de Winter blijven pleiten voor de kracht van verhalen. Niet de digitale ruis, niet de oppervlakkigheid van AI, maar de échte verhalen, verteld door echte mensen, zijn wat blijft hangen. ‘Of het nou een documentaire is, employer branding of een portret van een topsporter: omarm het echte verhaal. Daar kun je als merk alleen maar sterker van worden.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →