De organisatie van de jaarlijkse Dutch Media Week start een eigen prijs. Deze Dutch Media Week Award wordt tijdens de eerstvolgende editie uitgereikt aan 'de mediamaker die de meeste positieve impact heeft gecreëerd.'
Reden om de award in het leven te roepen is dat de makers van medianieuws met impact vaak onbekend blijven voor het grote publiek, aldus de organisatie. De prijs moet erkenning vanuit de media-industrie geven aan de maker. Dat kan een maker van een podcast, radio- of tv-programma zijn, maar bijvoorbeeld ook een gameontwikkelaar of boekauteur.
Het is niet de enige nieuwe Impact-award. De Televizier-verkiezing introduceerde begin deze maand ook een Impact-prijs, bedoeld voor een videoprogramma op tv, een streamingsdienst of onlinekanaal. Deze prijs is bedoeld voor een programma 'dat echt iets heeft losgemaakt in de samenleving.' Consumentenstemmen bepalen de winnaar.
Juryprijs
De Dutch Media Week Award staat geen publieksstemmen toe. Een driekoppige jury bepaalt de winnaar. De jury bestaat uit Mark Deuze (hoogleraar mediastudies), Len Maessen (technologieredacteur) en Mischa Blok (verslaggever, radiopresentator en documentairemaker). Begin september maakt de jury de drie genomineerde mediamakers bekend. De winnaar wordt 5 oktober bekendgemaakt tijdens het Dutch Media Week Dinner in Beeld & Geluid. Daar vindt ook de prijsuitreiking plaats.
Dutch Media Week
Op de Dutch Media Week, 3 tot en met 9 oktober in Hilversum, gaat het dit jaar met name over de voor- en nadelen van een 'maatschappij die door technologie steeds meer online kan én moet.'
Tijdens het evenement vindt er ook een recordpoging plaats om 200 uur lang live podcasts te maken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!