Drie online gokbedrijven moeten reclamebeleid aanpassen
De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft drie aanbieders van online gokken op de vingers getikt omdat hun aanstaande advertentieplannen niet aan de wet voldeden. Zo wilden de partijen - die niet bij naam genoemd worden - adverteren rondom het tv-programma MarbleMania, het YouTube-kanaal TeenTok en de website van Donald Duck. Dat mag niet omdat deze kanalen vooral minderjarigen bereiken, en zij van de wet geen kansspelreclame mogen zien.
De drie aanbieders moeten hun reclamebeleid in wording per direct aanpassing om een boete van de Ksa te voorkomen. Eén van de drie partijen heeft zijn reclamebeleid al verbeterd, zegt de Ksa.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuOok andere gokaanbieders berispt
In Nederland zijn momenteel elf partijen met een online kansspelvergunning actief. De Ksa heeft de afgelopen maanden van alle partijen het reclamebeleid gecontroleerd en gaf als gezegd drie aanbieders een waarschuwing. Bij zeven andere partijen voldoet het reclamebeleid ook niet helemaal de wet. Ook zij moeten verbeteringen doorvoeren. De overgebleven partij heeft enkel een aanbeveling gekregen van de Ksa.
Online gokken onder vuur
Sinds 1 oktober kunnen Nederlanders legaal online gokken bij elf aanbieders. Sindsdien is het aantal online gokkers flink toegenomen en zijn de mediabestedingen rondom online kansspelen verdubbeld, meldde DVJ Insights vorige maand. Een meerderheid van de Tweede Kamer is bezorgd over de groeicijfers en vindt de vrijwillige Reclamecode Online Kansspelen niet ver genoeg gaan. Er komt daarom mogelijk een verbod op 'ongerichte reclames voor risicovolle kansspelen'.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid