Overslaan en naar de inhoud gaan

DPG Media neemt Sanoma Media over

DPG Media en Sanoma Group hebben overeenstemming bereikt over de voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media.
DPG-ceo Erik Roddenhof
DPG-ceo Erik Roddenhof
© Foto: Duco de Vries
DPG-ceo Erik Roddenhof
DPG-ceo Erik Roddenhof
© Foto: Duco de Vries

DPG Media en Sanoma Group hebben overeenstemming bereikt over de voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media.Met de bundeling van deze twee mediabedrijven ontstaat de grootste Nederlandse uitgever op het gebied van nieuwsmedia, magazines, radio en online services. 

related partner content for mobile comes here

Sanoma Media Netherlands is Nederland’s grootste uitgever van magazines met titels als Libelle, Margriet, Donald Duck, vtwonen en Veronica Magazine, met meer dan 1 miljoen abonnees. Het bedrijf is tevens eigenaar van nieuwsplatform NU.nl, de grootste nieuwssite van Nederland met een maandelijks bereik van 8 miljoen.

Erik Roddenhof, CEO DPG Media: 'Ik ben heel blij met de overname van Sanoma Media Netherlands. Dit is een belangrijke versterking van onze onderneming, die noodzakelijk is in deze steeds verder digitaliserende wereld. Samen hebben we synergie en grotere slagkracht. Zo kunnen we onze producten beter en sneller digitaliseren.'

'Digitaal platform NU.nl is een verrijking van ons aanbod in nieuwsmedia. De combinatie met onze eigen nieuwsmedia geeft ons de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers. Google en Facebook zijn de dominante platformen in deze markt. Ze hebben een enorm bereik, investeren continu in technologie en beschikken over een gigantische hoeveelheid data. Daarmee hebben ze de wereld stormenderhand veroverd. Inmiddels hebben ze meer dan tweederde van de digitale advertentiemarkt in handen. Het is voor lokale mediabedrijven bijzonder moeilijk geweest hiertegen een vuist te maken. Maar wij geloven dat er ruimte is voor een lokaal alternatief dat bestaat uit Nederlandse merken met een groot gezamenlijk bereik, gedreven door waarden als kwaliteit en betrouwbaarheid.'

 

 

De voorgenomen overname van Sanoma Media Netherlands door DPG Media is onder voorbehoud van goedkeuring door Autoriteit Consument & Markt (ACM) en is voorgelegd voor advies bij de betrokken ondernemingsraden. Met het bereik van AD.nl erbij onstaat door de overname van Nu.nl een grote speler op het gebied van online nieuws. De vraag is hoe de Autoriteit Consument & Media dit gaat beoordelen. 

Susan Duinhoven, President en CEO van Sanoma Corporation vertrekt bij de nieuwe combinatie: 'Ik ben trots op het werk dat is gedaan binnen Sanoma Media Netherlands. Er staat een prachtig portfolio met sterke merken, waarmee we onderscheidende producten voor consumenten en adverteerders ontwikkelen in Nederland en België. De winstgevendheid is de afgelopen jaren gestegen en aanvullend is uitstekende groei gerealiseerd op het vlak van nieuws en data. Daarmee is een goede basis voor de toekomst neergezet. Ik ben ervan overtuigd dat, als onderdeel van DPG Media, Sanoma Media Netherlands haar groeiambities volledig gaat waarmaken. Ik draag het fantastische team van Sanoma Media Netherlands dan ook met een gerust hart over aan DPG Media.'

 Sanoma Media Netherlands behaalde in 2018 €424 miljoen omzet. Bij het bedrijf werken 894 FTE, grotendeels met standplaats Hoofddorp. DPG Media, onderdeel van DPG Media Group, maakte in 2018 €746 miljoen omzet, bij het bedrijf werken momenteel 2.795 FTE verspreid over heel Nederland. 

Rob Kolkman leidt Sanoma Learning

Rob Kolkman, nu bijna een jaar ceo Sanoma Media Netherlands, wordt nu per 1 januari ceo van Sanoma Learning. Hij blijft ook de verkochte mediatak leiden totdat de overname is voltooid. I zijn nieuwe rol rapporteert hij wederom aan Susan Duinhoven.

Zie ook: ‘Alle onderdelen overname Sanoma even belangrijk voor DPG Media’

En: Hoe het nieuwe DPG Media ontstond, een tijdlijn

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in