Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de luistercijfers in de meest kapitaalkrachtige groepen

De gemiddelde leeftijd van de radioluisteraar is 51 jaar, er geldt ‘hoe ouder, hoe rijker’, dus tijd om de doelgroep 45-65 te belichten.
Classic radio
© 123RF
Classic radio
© 123RF

Iedere maand is het weer feest voor radiocijfers-fetisjisten; we vergapen ons aan de 10+ cijfers en wat dan vaak genoemd wordt ‘de commerciële doelgroepen’ 20-49 jaar en in toenemende mate 25-54 jaar. Ook weer deze maand. Soms rapporteren zenders ook nog andere doelgroepen, vooral als men in deze meest gepubliceerde doelgroep daalt, maar in een andere doelgroep wel een stijging weet te realiseren.

related partner content for mobile comes here

Even wat feiten:

  • Bijna de helft van de Nederlandse bevolking is 50 jaar en ouder
  • De gemiddelde radioluisteraar is 51 jaar
  • Als wij kijken naar het hoogste zogenaamde mediane vermogen (het doorsnee vermogen per leeftijdscategorie) geldt ‘hoe ouder, hoe rijker’.

Daarom is het de hoogste tijd om eens in te zoomen op de leeftijdsgroep 45-65 jaar. Hoe ziet het radiolandschap bij deze groep eruit?

Hiervoor hebben we vier periodes naast elkaar gezet, te weten de juni/juli meting van 2019 en 2020, oktober/november 2019 (zonder invloed zomerseizoen of Top 2000 effect) en februari/maart 2020 (met het begin van de intelligente lockdown).

EB2

NPO Radio 2 veruit grootste in 45-65

De gemiddelde leeftijd van de radioluisteraar van 51 jaar zien we duidelijk terug in deze cijfers. Ook zenders als Qmusic, Radio 538 en 3FM scoren bovengemiddeld in deze leeftijdsgroep. Classic FM, ORN en NPO Radio 4 en NPO Radio 5 scoren een selectiviteit onder de 100.

Het meest selectief van deze zenders zijn Sublime (met een enorme piek in feb/mrt 2020), Radio 10, NPO Radio 2 en Veronica.

In zenderaandeel is NPO Radio 2 veruit de grootste zender in deze groep met een duidelijke 2e plaats voor Radio 10. Daarna volgen Radio 538 en Qmusic, de zenders die de strijd om de 1e plaats in de ‘commerciële doelgroep’ 20-49 hebben uitgevochten. Dus ook qua bereik in de 45-65 jaar doelgroep zijn deze zenders belangrijk.

EB3

Vaak wordt gezegd: we kopen ‘jongere doelgroep’ in en we krijgen de ‘oudere doelgroep’ er vanzelf bij. De vraag is wanneer dit gezegde omgedraaid wordt: ‘we kopen op een oudere doelgroep in en krijgen de jongere doelgroep er vanzelf bij’…

Evert Bronkhorst is strategy director Vizeum Netherlands

EB1
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in