De Mol wint rechtszaak, rechter eist actie van Facebook

'Kennelijk is het technisch wel mogelijk om actiever op te treden.'

ANP

Facebook moet misleidende bitcoin-advertenties met BN’ers aanpakken, oordeelt de rechtbank van Amsterdam vandaag in een zaak die John de Mol tegen de techgigant had aangespannen. 

De Mol vroeg de rechter in september om alsnog vonnis te wijzen in de zaak rond nepadvertenties met zijn naam en beeltenis - en die van anderen - op Facebook. Hij wil dat het platform maatregelen neemt om de consument te beschermen tegen de misleidende bitcoin uitingen. Aanvankelijk vroeg de rechter beide partijen om met elkaar om de tafel te gaan. Die gesprekken bleken op niets uit te lopen, waarna de mediaondernemer de zaak voortzette.

De Mol wees er eind oktober tijdens het kort geding waar hij zelf aanwezig was op dat het gaat om 'onschuldige mensen die geloven dat ik ze aanbeveel ergens in te investeren.' Facebook liet weten 'net zo gebrand te zijn op het weren van de nepadvertenties' als de Talpa Network-baas.

De rechter stelt De Mol vandaag in het gelijk. Facebook moet de door De Mol geëiste maatregelen nemen om het misleiden van consumenten met nep-bitcoinadvertenties met zijn naam en beeltenis te stoppen. Ook moet Facebook de gegevens van de afzender van de advertenties aan de Mol verstrekken.
 

'Er kan misschien nog geen algemeen filter komen, maar andere maatregelen kunnen wel. Dat advertenties soms na enig aandringen alsnog verwijderd worden, laat zien dat het kennelijk technisch wel mogelijk is om actiever op te treden.'
 

Reactie De Mol

John de Mol reageert verheugd op de uitspraak. 'Ik mag hopen dat deze uitspraak voor Facebook aanleiding is om zo snel mogelijk maatregelen te nemen, waardoor onschuldige mensen niet meer met de nep-bitcoinadvertenties kunnen worden opgelicht. Ik hoop bovendien dat niet alleen ik, maar ook alle andere bekende Nederlanders die zijn misbruikt voor deze nepadvertenties profijt gaan hebben van deze uitspraak en de opgedane kennis. Mijn juridisch adviseurs en ik zullen nauwlettend volgen of Facebook nu ook daadwerkelijk snel maatregelen neemt tegen dit bedrog.'

Reactie Facebook

Een Facebook-woordvoerder reageert: 'Wij hebben de uitspraak net binnen en gaan nu kijken wat de consequenties zijn. We houden rekening met alle mogelijke juridische acties, waaronder een hoger beroep.

Van belang is dat deze uitspraak ons commitment om deze advertenties te bestrijden, niet verandert. We kunnen niet genoeg benadrukken dat deze advertenties absoluut niet thuishoren op Facebook en dat we ze verwijderen als we ze vinden. We nemen dit zeer serieus en stellen daarom ook begin december ons meldformulier voor nepadvertenties beschikbaar in Nederland. Dit biedt een extra manier om feedback van gebruikers te ontvangen, die ons helpt om onze modellen voor het geautomatiseerd opsporen van nepadvertenties te trainen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie