Overslaan en naar de inhoud gaan

De media budget is the message

Met een hoog mediabudget geeft een merk een belangrijk signaal af
Miniatuurvoorbeeld
Toren General Electric
© 123rf
Miniatuurvoorbeeld
Toren General Electric
© 123rf

Waar zou je de meeste waarde aan hechten: een handgeschreven sollicitatiebrief, of een e-mailtje? Een liefdesbrief, of een emoticon met een hartje? Een klassiek begrip uit de gedragseconomie is het begrip signaling cost. Door de creatieve of financiële moeite die een merk stopt in het ons proberen te overtuigen, krijgen we onbewust veel signalen mee over de waarde van de communicatie. 

related partner content for mobile comes here

Op deze manier kun je je voorstellen dat signaling cost voor een belangrijk deel verklaart waarom reclame nog steeds goed werkt.  

Er zit heel veel ‘signaling’ in het feit dat een merk bereid is om te investeren in reclame. Reclame signaleert heel veel over het vertrouwen van het merk in het eigen product en ook dat het merk vindt dat er nog veel meer mensen het product moeten leren kennen.

GE-toren

Er zit ook veel signaling cost in de manier waarop bedrijven zich profileren. General Electric signaleerde zijn kracht en gezondheid door de prachtige GE-toren te bouwen. Een reclamebureau met veel ruimte en designmeubels signaleert aan klanten dat het heel goed gaat met het bedrijf, en dus dat je met een toppartij te maken hebt. Consultants gebruiken deze truc heel vaak. Voor een new business-gesprek vliegen ze even een industrie-expert uit een ander land in. Daarmee signaleren ze veel over het belang van de ontmoeting.

Signaling cost is meteen ook het probleem met digitale marketing. Het signaleert heel veel efficiëntie, maar weinig intentie. Hoewel ik de slimheid van een conversieflow absoluut kan waarderen, blijf ik me tegelijk verbazen over het totaal gebrek aan verrassing, aandacht en overtuigingskracht die van die uit-geoptimaliseerde flows uitgaan. Juist in de onnodige aandacht voor details openbaart zich het verlangen om te begeesteren.

Liefdesbrieven

Een tijdje geleden schreef ik een blog voor sollicitanten (The Behavioural Design of Applying at SUE), waarin ik sollicitanten een aantal handvatten geef om meer kans te maken om door de sollicitatie-overload te breken. Een van de beste manieren om je te onderscheiden is de moeite die je signaleert om mij te overtuigen dat we jou absoluut eens moeten spreken.

Ik heb liefdesbrieven gekregen, iemand heeft zelfs toenmalig radio-dj Ruud De Wild ingeschakeld om mij te laten weten dat ik met haar moest praten. Weer anderen doken in alles wat ze over mij online konden vinden, om daarnaar te refereren in hun brief. De investering van tijd, geld, vastberadenheid, lef en energie signaleert in elk geval al veel meer dan duizend woorden over iemands ervaring kunnen vertellen. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in