De andere radiohitparade: de stijgers en dalers van het eerste halfjaar

Welke radiomerken waren succesvol in de eerste helft van 2020 en welke minder? En waarom speelt de 'luisterplaats' een rol?

123RF

Lijstjes, de meeste radiozenders zijn er gek op. Stijgen met stip, de klapper van de week, de grootste daler, de bubbling under, hoeveel uren per jaar worden er niet met lijstjes gevuld.

Daarom, nu de luistercijfers over de maanden mei/juni 2020 gepubliceerd zijn, een lijstje over de winnaars en verliezers van het eerste halfjaar 2020. Een vreemd halfjaar, vanwege de welbekende reden, met groei in luistertijd, verschuivingen in luisterplaats en in tijdvakken.

De stijgers

We beginnen met de nieuwe Top 3:

Nummer 1 – Qmusic
Geen discussie over mogelijk, dit was het halfjaar van Qmusic. Marktleider geworden in 20-49 en 25-54, gestage groei in de gehele breedte. De laatste meting was de kers op de taart. (Het effect van De Foute 100!?).

Nummer 2 – NPO Radio 2
Knap als je jaar na jaar de enorme piek door de Top 2000 ook gedurende de rest van het jaar een lichte groei weet te realiseren en daardoor je aandeel steeds wat weet te vergroten. Veruit de grootste zender bij 10+ en ook top 3 bij 20-49 en 25-54 jaar.

Nummer 3 – ex acquo 100%NL, Radio 10 en Radio Veronica
Eigenlijk was de tweede positie gereserveerd voor Radio 10 maar de laatste meting gooit roet in het eten. Vorige maand nog de nummer 2 van Nederland bij 10+, nu gezakt naar nummer 4.

100%NL heeft de weg omhoog weer gevonden en weet vooral bij een wat jongere groep luisteraars een knappe stijging te realiseren.

Veronica is vooral dankzij de laatste meting toch op de derde plek terecht gekomen. De grootste trekker van de zender is de middagshow Veronica Inside, waardoor de zender uiteindelijk toch de top 3 haalt.

De dalers

Dan naar de onderste regionen van deze hitlijst:

Nummer 1 – NPO 3FM
De laatste jaren ongeveer ieder jaar een nieuw format, een nieuwe programmering en een nieuwe zenderbaas. De luisteraar is het kwijt en inmiddels vertrokken. Van de parel van de NPO naar het grote zorgenkindje. Focus op grootstedelijke jongeren en bijbehorende tone-of-voice levert de zender nog niets op, integendeel.

Nummer 2 – Radio 538
Wist de zender zich in 2019 nog goed staande te houden, momenteel staan de lichten op oranje. De Covid-19 crisis heeft de zender zeker parten gespeeld, het negatieve effect van de afname van de luisterplaatsen ‘werk/school’ en ‘auto/onderweg’ is het grootst bij Radio 538. Wellicht is er licht aan het eind van de tunnel. Als we wat meer teruggaan naar het ‘oude normaal’ kan Radio 538 hiervan profiteren. Dit zien we al iets terug in de laatste meting met de lichte groeicijfers.

Twijfelgeval – NPO Radio1
Door de crisis is er een sterke groei in de consumptie van nieuws, actualiteiten en achtergronden. Nieuwsites en televisieprogramma’s profiteren hier enorm van. NPO Radio1 niet, in deze tijden gaat men niet en masse naar nieuws- en actualiteiten radiozenders (dit zien we ook bij BNR), maar worden hiervoor andere kanalen ingeschakeld. Daarom is het een twijfelgeval, ligt het aan de zender of omdat we radio vooral consumeren voor transformatie/ontspanning.

Evert Bronkhorst, is strategy director Vizeum Netherlands

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie