Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo zet je data driven marketing succesvol in

Haal meer rendement uit je data - Job van den Berg (Data Strategy Director bij DPG Media) vertelt er alles over
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Zo zet je data driven marketing succesvol in
Zo zet je data driven marketing succesvol in
Zo zet je data driven marketing succesvol in
Zo zet je data driven marketing succesvol in

Echt data driven marketing succesvol maken, is een grote uitdaging waar veel merken voor staan. De vakbladen staan vol met veelbelovende data toepassingen. Maar als we eerlijk zijn, hebben we allemaal een beetje data-faalangst en struggelen we hoe we echt optimaal waarde uit data kunnen halen. Paradoxaal genoeg zijn dit merken die de beste datatools en teams al in huis hebben...

Om met een positieve noot te beginnen - veel merken hebben enorme stappen gezet als het gaat om het implementeren van data gedreven marketing. De wens is omgezet naar executie: data teams zijn opgezet en ook de systemen zijn in huis gehaald om succesvol data online en offline te verzamelen, te ontsluiten en te verwerken. Merken krijgen zo steeds meer zelf de touwtjes in handen en hebben waardevolle kennis over hun klanten en prospects. Vaak zetten zij deze in voor marketing activatie - het 1 op 1 bereiken en bewegen van consumenten via online en offline kanalen en/of het vergaren van diepgaande inzichten in dashboard om zo beter te kunnen begrijpen. 

So far so good zou je zeggen, maar de laatste stap in de data roadmap blijkt het lastigst en dat is het rendement halen uit die data. Ik spreek veel met merken en ik krijg keer op keer terug dat zij het gevoel hebben dat ze niet optimaal die data en inzichten in de praktijk inzetten.

Hoe komt dat? Ik denk dat er een aantal misvattingen is omtrent data driven marketing die ten grondslag liggen van deze observatie.

1. Data zijn nooit perfect, deal with it

De eerste misvatting is meteen de meest hardnekkige - we willen graag perfecte data hebben maar perfecte data bestaan niet. We verzamelen data over menselijk gedrag, percepties en motieven. Maar niets is zo complex te verklaren als menselijk gedrag. Data zijn een middel om dit gedrag te verklaren en te voorspellen. Als menselijk handelen moeilijk te meten is, dan is het ook onmogelijk om perfecte data te verzamelen.

2. Elke data euro verdien je niet direct terug

We willen allemaal graag na die gemaakte data investering minstens zoveel terugverdienen. Het liefst willen we daar een numerator aankoppelen. Fijn voor de CFO, maar ook om aan te tonen waarom het nodig is om data teams op te zetten. Op zo’n moment wordt er vanuit gegaan dat die data euro zich 1 op 1 terugverdient en dat het effect direct is terug te zien in de P&L. Data investeringen moet je echter op en aan andere manier interpreteren dan kijken naar lineaire effecten, anders wordt het op een verkeerde manier afgerekend. Hoe het wel moet, licht ik later in dit artikel toe.

3. Beter iets dan niets

In het verlengde van de eerste misvatting: gebruik een ‘glas halfvol’ en niet een ‘glas half leeg’ visie als het gaat om het verwaarden van data. Ik zie nog wel eens de neiging dat data afdelingen stilstaan bij wat nog niet goed werkt. Dit leidt er toe dat die ‘trein vaak niet gaat rijden’ en dat men blijft steken in het ontwikkelproces. Het is belangrijk om ook al met beperkte data aan de slag te gaan en use-cases op te bouwen, ook al is dit nog niet perfect. Zo doe je ervaringen op en maak je ‘vlieguren’.

4. De kloof tussen data en sales/marketing

Deze laatste is niet zozeer een misvatting, het is meer een observatie. Veel merken hebben een apart data team die vaak als aparte silo in de organisatie staat. Elders zijn de marketing of brand management teams die idealiter gebruik gaan maken van die datakennis.

 

Benieuwd naar het hele artikel (incl tips!) van Job? Lees verder op Dpggrow.nl

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in