Wil consument wel betalen voor mobiele reclame?


‘Het is allemaal mobiele marketing, maar daarbinnen heb je berichten, dus sms en mms, en nu dan mobiele reclame, banneradvertenties op mobiele websites of reclame in videocontent’, aldus Wright.
Hebben marketeers wel vertrouwen in het nieuwe medium? Grote adverteerders als Procter & Gamble en Pepsi experimenteren met mobiele reclame, maar praten liever niet over hun mobiele activiteiten. Het zou allemaal nog te pril zijn. Mediabureaus ind e VS zien adverteerders vijf tot tien procent van hun digitale budget voor mobiele marketing reserveren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen klassiek argument voor mobiele reclame is de mogelijkheid reclame op de locatie af te stemmen. 'Vijf jaar geleden was iedereen daar heel enthousiast over', weet Wright. 'Dat je een advertentie kunt sturen naar iemand die langs de winkel loopt. Ik zet daar altijd een domper op. Het is alleen maar irritant als een adverteerder je op die manier lastigvalt. Als de consument zelf content opvraagt kun je het wel gebruiken om de advertentie relevanter te maken.'
Ook in Nederland is men sceptisch: 'Adverteren op mobieltjes gebeurt op dit moment hoofdzakelijk via sms', zegt Rogier van Duyn, commercieel directeur van Sharewire, een bedrijf dat mobiele multimediale marketingdiensten ontwikkelt en aanbiedt.'Meer durft de marketeer nog niet aan’, aldus van Duyn: 'Men is wel enthousiast over het medium, maar durft nog niet tot actie over te gaan.'
Ashu Matura, oprichter van MADS, een mobiel advertentienetwerk à la DoubleClick en Adlink, twijfelt of 2007 het jaar van de doorbraak wordt. Mathura : ‘Ik zeg al een paar jaar: dit jaar gaat het gebeuren. En vervolgens gebeurt er niets. De crux zit in het aanbod van mobiele content. Op dit moment zijn er nog te weinig contentpartijen. Mobiel internet zal zich echter wel sneller ontwikkelen dan internet op de pc dat heeft gedaan.'
Van Duyn: 'Adverteerders vinden dit soort concepten reuze interessant, maar willen toch liever even wachten tot - de massa- bereikt kan worden. Er is zoveel te verzinnen en iedereen vindt het een goed idee, maar men zet de stap nog niet. Bureaus helpen wat dat betreft niet: het zou helpen als mobiele marketing een nieuw specialisme wordt binnen bureaus. Nu is er te weinig kennis en daardoor onzekerheid over de mogelijkheden. Bureaus denken wat dat betreft hier in het algemeen vrij conservatief.'
Het hele verhaal staat in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing, inclusief de tien gouden regels voor mobiele marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid