Overslaan en naar de inhoud gaan

Wil consument wel betalen voor mobiele reclame?

Mobile marketing kampt met problemen. Niet alleen is het vakgebied niet vastgesteld, er bestaat ook veel onduidelijkheid of het alle…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Het is allemaal mobiele marketing, maar daarbinnen heb je berichten, dus sms en mms, en nu dan mobiele reclame, banneradvertenties op mobiele websites of reclame in videocontent’, aldus Wright.

related partner content for mobile comes here

Hebben marketeers wel vertrouwen in het nieuwe medium? Grote adverteerders als Procter & Gamble en Pepsi experimenteren met mobiele reclame, maar praten liever niet over hun mobiele activiteiten. Het zou allemaal nog te pril zijn. Mediabureaus ind e VS zien adverteerders vijf tot tien procent van hun digitale budget voor mobiele marketing reserveren.

Een klassiek argument voor mobiele reclame is de mogelijkheid reclame op de locatie af te stemmen. 'Vijf jaar geleden was iedereen daar heel enthousiast over', weet Wright. 'Dat je een advertentie kunt sturen naar iemand die langs de winkel loopt. Ik zet daar altijd een domper op. Het is alleen maar irritant als een adverteerder je op die manier lastigvalt. Als de consument zelf content opvraagt kun je het wel gebruiken om de advertentie relevanter te maken.'

Ook in Nederland is men sceptisch: 'Adverteren op mobieltjes gebeurt op dit moment hoofdzakelijk via sms', zegt Rogier van Duyn, commercieel directeur van Sharewire, een bedrijf dat mobiele multimediale marketingdiensten ontwikkelt en aanbiedt.'Meer durft de marketeer nog niet aan’, aldus van Duyn: 'Men is wel enthousiast over het medium, maar durft nog niet tot actie over te gaan.'

Ashu Matura, oprichter van MADS, een mobiel advertentienetwerk à la DoubleClick en Adlink, twijfelt of 2007 het jaar van de doorbraak wordt. Mathura : ‘Ik zeg al een paar jaar: dit jaar gaat het gebeuren. En vervolgens gebeurt er niets. De crux zit in het aanbod van mobiele content. Op dit moment zijn er nog te weinig contentpartijen. Mobiel internet zal zich echter wel sneller ontwikkelen dan internet op de pc dat heeft gedaan.'

Van Duyn: 'Adverteerders vinden dit soort concepten reuze interessant, maar willen toch liever even wachten tot - de massa- bereikt kan worden. Er is zoveel te verzinnen en iedereen vindt het een goed idee, maar men zet de stap nog niet. Bureaus helpen wat dat betreft niet: het zou helpen als mobiele marketing een nieuw specialisme wordt binnen bureaus. Nu is er te weinig kennis en daardoor onzekerheid over de mogelijkheden. Bureaus denken wat dat betreft hier in het algemeen vrij conservatief.'

Het hele verhaal staat in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing, inclusief de tien gouden regels voor mobiele marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in