Overslaan en naar de inhoud gaan

Weinig enthousiasme over regels gezondheidsclaims

De Nederlandse levensmiddelenbedrijven staan niet te springen om de nieuwe Europese regels tegen misleidende beweringen dat een product…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Europees Parlement stemt vorige week vrijwel zeker in met regels voor aanduidingen als 'light' en 'goed voor hart- en bloedvaten'. Fabrikanten moeten de beweringen voortaan met wetenschappelijk onderzoek kunnen ondersteunen.

related partner content for mobile comes here

’Nederland heeft zelf al regels die goed werken’, zegt directeur Philip den Ouden van Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). ‘Met die Europese regels wordt het alleen maar ingewikkelder en bureaucratischer.’

Den Ouden heeft liever dat de overheid bestaande regels tegen misleiding beter handhaaft. Hij vreest hogere administratieve lasten voor de veelal kleinere bedrijven in de Nederlandse voedingsindustrie.

Unilever is wel blij met de regels. Grootste voordeel vindt de multinational dat er één Europese wet komt, in plaats van verschillende regels in de 25 EU-landen. Wel had het concern liever gezien dat beweringen als 'rijk aan Omega 3' direct toegelaten waren: nu moet het bedrijf daarvoor nog goedkeuring aanvragen met wetenschappelijke argumenten (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in