Overslaan en naar de inhoud gaan

TV-fabrikant Vizio test advertenties over live tv-uitzendingen heen

Een samenwerking met tv-zender Fox schotelt gebruikers van Vizio-tv's reclames voor die onderin beeld komen tijdens een tv-uitzending.
Vizio
© Vizio
Vizio
© Vizio

Amerikanen die via een slimme Vizio-televisie naar tv-zender Fox kijken, kunnen onderin beeld een gepersonaliseerde reclame zien voor een ander Fox-programma. Dat programma is met één druk op de knop te starten in de Fox-smart-tv-app. Vizio en Fox testen deze zogeheten Jump Ads in de Verenigde Staten.

related partner content for mobile comes here

Gebruikers van Vizio-tv's reageren overwegend negatief: zij vinden de nieuwe reclamevorm opdringerig en voelen zich bekocht. Bij aanschaf van de tv werd namelijk met geen woord gesproken over het later toevoegen van extra advertenties. Vizio-tv's zijn niet in Nederland te koop. In de Verenigde Staten kosten tv's van Vizio tussen de 160 en 1900 dollar.

Fox als partner

Vizio werkt voor zijn Jump Ads samen met Fox, één van de grootste Amerikaanse tv-zenders. Fox laat op tv's een smalle advertentie over de hele breedte zien voor een eigen programma. Die balk verschijnt onderin beeld aan het einde van een live tv-programma. Welk programma onder de aandacht gebracht wordt, hangt af van het programma waar de gebruiker naar kijkt. Volgens Fox krijgt een kijker van live comedy sneller een aanbeveling voor een comedyserie op FoxNow, bijvoorbeeld.

Tv-kijkers kunnen de advertentie verbergen door op een knop te drukken. Een andere knop start het geadverteerde programma in de smart-tv-app van Fox. Die app staat standaard op tv's van Vizio geïnstalleerd. 

Nieuwe reclamevorm

Voor zover bekend is Vizio de eerste tv-fabrikant die deze reclamevorm test tijdens live-tv. Zeer waarschijnlijk ontvangt Vizio een financiële vergoeding van Fox voor het tonen van de advertentie. Andere tv-merken experimenteren op andere manieren met gepersonaliseerde en niet-verwijderbare reclames om extra inkomsten te vergaren. 

Adformatie schreef in oktober een artikel over hoe Google, Samsung en LG investeren in reclames voor hun smart-tv's

Lees meer:

Enorme boost tv-markt 2021

Kabinet komt met verbod gokreclames, adverteerders en tv-zenders verbolgen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in