Overslaan en naar de inhoud gaan

Trefpunt-PRISM geeft cijfers: de voetbalporno van Nike krijgt een hele kleine 7

Sportmarketingbureau Trefpunt-PRISM neemt iedere week een campagne onder de loep in de aanloop naar het WK Voetbal in Brazilië volgens het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze week: .

related partner content for mobile comes here

Techniek – blijft de gekozen constructie overeind in het WK geweld?
Harold Zwarts, creative director van Trefpunt-PRISM: ‘De miljoenen kostende wapenwedloop tussen Nike en Adidas bereikt weer zijn vierjaarlijkse hoogtepunt. Nike laat even zien welke sterren, clubs en landen zij allemaal in haar stal heeft. Dat voetbalfans hier hartkloppingen van gaan krijgen is wel duidelijk. Spektakel, fantastisch camerawerk en de wereldtop aan de bal. Geen ingewikkeld script, maar een spektakel met een paar voorspelbare one-liners. Afgesloten met een kek logo. Het Hollywood recept voor de blockbusters van het genre Expendables. Naast de grote commercial is er nog een meer WK gerelateerde commercial met Rooney, Ronaldo en Neymar. Daar heeft men in ieder geval nog even nagedacht over een idee.

Inzicht – is de strategie gebaseerd op een origineel inzicht?
Risk everything is het WK thema van Nike. Maar wat ze er nu mee bedoelen wordt niet geheel duidelijk. Of zou het zijn dat je de bal best kunt afpakken van Ronaldo als je maar durft? De andere commercial met drie genoemde sterren is kleiner dan de bombastische film. Het inzicht is ook strakker....Pressure shapes legends. Dit wordt mooi verbeeld met Rooney, Ronaldo en Neymar.  Je voelt daardoor een zekere echtheid en een soort van boodschap. Iets wat ik bij de grote film amper ervaar.

Persoonlijkheid – krijgt het merk karakter door de executie?
Executie is alles bij Nike. Het merk weet als geen ander dat verpakking en image belangrijker zijn dan inhoud. Prachtig camerawerk en de grote helden van de velden. Bombastisch kreten worden op ons afgevuurd. Risk everything met doodshoofden en al. Dit merk ademt sport. Hier is geen plaats voor relativering of Hollandse nuchterheid. Kortom; dit is Nike.

Snelheid – bereikt het werk meteen wat het moet bereiken, en raakt het de kijker direct?
Geef het volk een aaneenschakeling gelikte voetbalporno met Ronaldo, Zlatan en andere helden. Nike geeft het genereus verpakt in een hapklare videoclip. Direct geschikt voor consumptie. Nadenken over een diepere gedachte? liever niet!

Conclusie
Hoe heerlijk moet het zijn om voor Nike te mogen werken en deze briefing te krijgen; maak een commercial met al onze helden. Geen zorgen over budget. En vermoei je niet met kennis van onze producten. Het is bijna geen commercial meer, maar een videoclip waar je naar kijkt. Onvergelijkbaar met Nederlandse commercials zonder wereldsterren en niet zelden in de heilige dertig seconden volgepropt met veel product en premium. Dit is Champions League niveau. Maar kritiek is er ook: Wat houd je over als je het Nike werk ontdoet van Zlatan en de andere helden?  Een verzameling holle frasen en een stel voetballers die aan het voetballen zijn. Als videoclip een negen, maar als een commercial met een sterk idee kun je hier echt geen hoog cijfer voor geven. Ik houd het op een hele kleine 7.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

*) Toenmalig hoofd jeugdopleiding bij Ajax, Co Adriaanse, ontwikkelde midden jaren negentig het scoutingsmodel TIPS, waarop jonge spelers werden beoordeeld en eventueel werden aangenomen of afgekeurd: Techniek, Inzicht, Persoonlijkheid en Snelheid.

Meer WK 2014-nieuws en achtergronden in het .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in