Overslaan en naar de inhoud gaan

TMT-sector maakt groeiverwachting niet waar

De sector Technologie, Media en Telecom maakt de groeiverwachting voor 2012 niet waar en er is sprake van een lichte krimp. Dit blijkt uit…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sector Technologie, Media en Telecom dreigt haar traditionele positie als motor van de Nederlandse economie te verliezen. Veel bedrijven worstelen met hun winstgevendheid en slagen er niet in de overgang naar nieuwe verdienmodellen te maken. Dit concludeert ABN Amro in zijn tweejaarlijkse update van trends en ontwikkelingen in deze sector.

related partner content for mobile comes here

ABN Amro constateert dat de TMT-sector een zwaar jaar heeft. De totale sector zal krimpen met 0,5 procent in 2012. Dit is lager dan de verwachtingen van eerder dit jaar. De voornaamste reden ligt in het feit dat de gehele sector niet vernieuwend genoeg te werk gaat. Hierdoor wordt ze meegenomen in de economische krimp van dit jaar. En dat terwijl de sector juist als aanjager van de economie gezien werd. De overheid heeft in haar topsectorenbeleid de ICT-branches namelijk aangewezen als zogenaamde innovatie-as. 'Veel bedrijven werken met verouderde verdienmodellen die wringen met de wensen van klanten. Ze anticiperen onvoldoende met innovaties op nieuwe ontwikkelingen, terwijl de adoptie hiervan belangrijker is dan ooit als de sector wil overleven', benadrukt Menno van Leeuwen, Sector Banker van ABN Amro.

De IT-sector - die in het verleden garant stond voor een enorme groei - heeft door de crisis aan toegevoegde waarde verloren. En hoewel cloud computing in opkomst is, gaat de acceptatie ervan niet zonder slag of stoot. ABN AMRO beschouwt dit een gemiste kans, omdat het een nuttig nieuw verdienmodel voor de branche is. Zo levert het voor de economie grote productiviteitsverbeteringen op en hiermee zou de IT-sector haar impact als smeerolie voor de economie kunnen vergroten.

In de telecom hebben gratis diensten - zoals Whatsapp en Skype - een drukkend effect op het gebruik van traditionele mobiele telefoniediensten. Hierdoor stijgen weliswaar het gebruik en de omzet van mobiele data, maar dit kan de daling van mobiel bellen en het sms-verkeer niet compenseren. De consument laat door de opkomst van mobiel internet bovendien een duidelijke gedragsverandering zien, al dan niet verder versterkt door een daling van de koopkracht. De sector is nog onvoldoende in staat op deze ontwikkelingen in te spelen.

Ook de media slagen er niet in nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. De sector kampt met grote conjuncturele druk op de advertentiemarkt. Met de inzet van het tweede scherm proberen tv-zenders het bereik van tv-reclame weliswaar te vergroten, maar dit levert nog weinig extra omzet op. De opkomst van internet - met een marktaandeel van 28 procent het grootste advertentiemedium - gaat vooral ten koste van printmedia.

De verwachtingen voor 2013 zijn wederom gematigd. Er wordt voor de totale sector een omzetgroei van 1 procent verwacht. De sector wordt echter ook in 2013 nog steeds gezien als innovatie-as. De noodzaak tot innovatie voor deze sector kan uiteindelijk bedrijfsinvesteringen stimuleren. ICT is namelijk een cruciale factor voor het innovatievermogen en de concurrentiekracht van internationale topsectoren. 'Het is van groot belang dat de TMT-sector het belang van de transitie die zij moeten ondergaan, gaat inzien. De potentie zit namelijk nog steeds in deze sector. Dit wordt ook in deze economische moeilijkere tijden dagelijks bewezen door bedrijven die hard groeien in de hoeken van e-commerce en online software. Het probleem zit in de mindset van de bedrijven. Het gaat niet meer vanzelf en het is nu echt tijd om andere verdienmodellen in te gaan voeren.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in