Overslaan en naar de inhoud gaan

PCM moet bezuinigen van Apax

Uitgeverij PCM moet bezuinigingen, omdat grootaandeelhouder Apax zijn aandelen met veel meer winst van de hand wil gaan doen dan het reële…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt De Amsterdammer. Het financiële mes wordt in PCM gezet. Maar Chief financial officer Bert Groenewegen vertrouwt die bezuinigingsoperaties niet meer toe aan de afzonderlijke ‘controllers’ van de kranten. Hij bemoeit zich er volgens betrouwbare bronnen bij PCM nadrukkelijk zelf mee.
De kranten staan nu met hun rug tegen de muur, aldus De Groene. In vroeger tijden kregen de hoofdredacties en hun controllers in het najaar een algemeen kader voor de begroting voor het nieuwe jaar. Binnen dat kader hadden ze redelijkerwijs enige financiële autonomie. Daar heeft cfo Groenewegen in de herfst van 2006 bewust van afgezien.

related partner content for mobile comes here

Alles zou draaien om de Ebidta (Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization). Door deze op te schroeven ongeacht de vraag welke consequenties deze spiraal kan hebben voor de continuïteit van de kranten, kan de winst worden opgejaagd. Maar dat kan betekenen dat de kranten bij PCM moeten bezuinigen.

In het geval van bijvoorbeeld NRC Handelsblad zou deze Ebitda-target wel eens kunnen neerkomen op een beperking van de redactie. Ongeveer 15 fte’s minder en de Ebitda wordt gehaald. Over een jaar wil Apax zijn aandelen in de uitgeverij verkopen tegen een zo hoog mogelijke koerswinst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in