Marketeers vinden dat spam verboden moet worden
Superirritant, pestpost, opdringerig, rotzooi; enkele karakteristieken die de consument gebruikt om spam te omschrijven. Zelfs de termen ‘inbraak’ en ‘terreur’ worden gebezigd. Op de vraag ‘Moet spam verboden worden, ja of nee?’ antwoordt ruim 85 procent van de consumenten dan ook bevestigend. Maar ook marketeers zien spam helemaal niet zitten: tweederde vindt een verbod noodzakelijk.
Dit blijkt uit een onderzoek onder 400 consumenten en 100 marketeers door Motivaction, in opdracht van het Tijdschrift voor Marketing, dat de resultaten vandaag presenteert in het gerestylde april-nummer.
In de nieuwe rubriek ‘Tribune’ worden 100 marketeers uit het Motivaction/Zakenpanel gevraagd voor verschillende onderwerpen te voorspellen wat de houding en mening is van de consument. De consument wordt eveneens ondervraagd, over hetzelfde onderwerp. De voorspellingen van de marketeers worden vervolgens vergeleken met de uitkomst van het onderzoek onder 400 consumenten.
Het merendeel van de marketeers voelt goed aan dat de meeste consumenten vóór een verbod van spam zijn. Eén op de drie overschat de aversie van e-mailend Nederland jegens spam zelfs en voorspelt dat de score op deze vraag 100 procent is.
Om de consument de mogelijkheid te geven zijn mening te nuanceren, zijn vier spam-restricties voorgelegd waaruit men de favoriet kon kiezen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Wat moet er met spam gebeuren volgens de consument?
Spam wordt:
- a. …niet verboden, maar er moet reclame in het subject staan zodat spam goed gefilterd kan worden (26 procent van de consumenten).
- b. …niet verboden, maar de frequentie wordt aan banden gelegd (7 procent).
- c. …verboden voor bedrijven, maar niet voor de overheid; zij mogen dus nog ongevraagd mailen (15 procent).
- d. …verboden voor alle instellingen, alleen mailen als consument toestemming heeft gegeven (51 procent). Slechts een derde van de marketeers schat in dat een totaal verbod (d) het meest gekozen wordt. De filter (a) is favoriet bij een even groot aantal professionals, terwijl a door veel minder consumenten geprefereerd wordt dan d. Ongevraagd in de brievenbus is minder erg dan ongevraagd in de e-mailbox, aldus 75 procent van de consumenten. Wat dit betreft schatten veel marketeers hun doelgroep te ‘nieuwerwets’ in: één op de drie marketeers denkt dat de meerderheid juist liever e-mail ontvangt dan de ouderwetse reclamefolder. Overigens is ook de ‘online ja-nee-sticker’ aan het oprukken: 60 procent van de consumenten maakt gebruik van een spamfilter. De mening dat spam verboden moet worden, is bij marketeers iets minder dominant dan bij de consumenten, maar evengoed vinden twee van de drie marketeers dat er een verbod moet komen. Soms lijkt de marketeer zich weinig moeite te getroosten om buiten het eigen kader te denken en kijkt hij alleen door de eigen bril naar zaken - grofweg die van de hoogopgeleide man tussen de 35 en 50 jaar. In dit geval echter geen probleem: ongevraagde mail is universeel onbemind.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid