Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanten op de balans

Merken mogen wel op de balans, klantwaarden niet. In het huidige tijdsgewricht van CRM eigenlijk te gek voor woorden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twaalf maanden geleden was het volkomen normaal dat internetbedrijven het aantal bezoekers van hun website als uitgangspunt namen om de waarde van hun onderneming weer te geven; beleggers deden dat ook, met de bekende waanzinnige Nasdaq-koersen tot gevolg. Maar traditionele bedrijven plaatsen nooit de totale waarde die hun klanten voor hen tegenwoordigen, op hun balans. Klantwaarde op de balans? Onzin. Maar op diezelfde balans prijken steeds vaker de waarden van merken; dat mag dan blijkbaar wel, aldus een verbaasde Charles Turner van het Britse bureua BPM. Terwijl iedereen druk bezig is met CRM, waarbij het begrip klantwaarde toch centraal staat.

related partner content for mobile comes here

Maar daar zit ‘m tegelijk de wringende schoen: er zijn legio manieren om die klantwaarde te berekenen. Zo zijn er nog steeds bedrijven die bestaande klanten simpelweg een vijf maal hogere waarde geven dan nieuwe klanten; met die calculatietechniek begon ooit Xerox, maar dat was toevallig wel in de jaren zeventig. Beetje gedateerd dus. Er bestaat geen eenduidige methode al met al om klantwaarde te berekenen en dat maakt het begrip wellicht te multi-interpretabel om zo maar op een ondernemingsbalans op te kunnen voeren.

Toch wordt het tijd dat er slimme mensen of bedrijven opstaan die het spreekwoordelijke ei van Columbus aanreiken. Daarvoor is het fenomeen klantwaarde immers te belangrijk geworden in het hedendaags bedrijfsleven.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in