Klanten op de balans
Twaalf maanden geleden was het volkomen normaal dat internetbedrijven het aantal bezoekers van hun website als uitgangspunt namen om de waarde van hun onderneming weer te geven; beleggers deden dat ook, met de bekende waanzinnige Nasdaq-koersen tot gevolg. Maar traditionele bedrijven plaatsen nooit de totale waarde die hun klanten voor hen tegenwoordigen, op hun balans. Klantwaarde op de balans? Onzin. Maar op diezelfde balans prijken steeds vaker de waarden van merken; dat mag dan blijkbaar wel, aldus een verbaasde Charles Turner van het Britse bureua BPM. Terwijl iedereen druk bezig is met CRM, waarbij het begrip klantwaarde toch centraal staat.
Maar daar zit ‘m tegelijk de wringende schoen: er zijn legio manieren om die klantwaarde te berekenen. Zo zijn er nog steeds bedrijven die bestaande klanten simpelweg een vijf maal hogere waarde geven dan nieuwe klanten; met die calculatietechniek begon ooit Xerox, maar dat was toevallig wel in de jaren zeventig. Beetje gedateerd dus. Er bestaat geen eenduidige methode al met al om klantwaarde te berekenen en dat maakt het begrip wellicht te multi-interpretabel om zo maar op een ondernemingsbalans op te kunnen voeren.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaToch wordt het tijd dat er slimme mensen of bedrijven opstaan die het spreekwoordelijke ei van Columbus aanreiken. Daarvoor is het fenomeen klantwaarde immers te belangrijk geworden in het hedendaags bedrijfsleven.
<#FONT SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid