Overslaan en naar de inhoud gaan

Jeukwoorden – Het ABC van Nietszeggende Communicatietermen (2)

Van Focus tot Jaknikker: F-G-H-I-J.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Rocco Mooij en Jasper Mulder vroegen een groot aantal vakgenoten naar de termen waar zij jeuk van kregen, en stelden een lijst samen.

related partner content for mobile comes here

Focus

Brrr-woord. Focus aanbrengen. Veelal in combinatie met het al even uitgewoonde: ‘scherpe keuzes maken’. Want – jawel – zonder ‘keuzes geen focus’. Of andersom. En daar is lef voor nodig hoor, voor focus. ‘Onze focus is om ondernemers te laten ervaren dat marketing & communicatie met een focus het verschil kan maken’, meldt de website van New Focus Communicatie lichtelijk dubbelop. Er zijn trouwens opvallend veel bureaus met focus in de naam. Het wachten is op de opdrachtgever die zegt: ‘Doe mij maar lekker richtingloze communicatie, ik wil absoluut geen focus.’ Dat zou nog eens verfrissend zijn.

Gedreven

Als in event-gedreven. Ambitie-gedreven. Fout-gebruik-van-Engelse-woorden-zoals-driven-gedreven, integratie-gedreven. Dat laatste is dan weer een omweg naar…

Geïntegreerd

Laatst spraken wij een communicatieadviseur die een betoog hield over geïntegreerde communicatie. Hahahahaha.

Holistisch

Sinds een paar jaar opgedoken het vakgebied, vooral populair bij adviseurs. Alles heeft met alles te maken. Letterlijke zin op de site van communicatiebureau: ‘Vanuit het strategisch kader is de holistische visie verder te ontwikkelen voor de diverse elementen van een website.’ En dan gaat het om een website hè. Zo’n zin moet met een hoger uurtarief te maken hebben, anders kunnen wij hem ook niet verklaren.

Impact

Als in impact scoren. Of nog verkeerder: Onze communicatie maakt impact. Impact maken? Google die combinatie maar eens, en de ‘impactmakers’ vliegen je om de oren. Communicatie moet iets teweegbrengen. Daar zijn we het over eens. Ander gedrag. Of het begin van nadenken over ander gedrag. Waarom zou je anders communiceren? Voor de lol? Wij willen communiceren, maar liever zonder al te veel impact? Zie ook: Focus.

Jaknikker
JA! Dat zouden meer communicatiemensen moeten zeggen. Een luid en duidelijk ‘ja’. Of NEE! Mag ook. Als het maar luid en duidelijk is. Tegen directeuren, journalisten, medewerkers, HR. Zijn communicatiemanagers jaknikkers, zoals het cliché luidt? Was het maar waar!

Wat zijn uw jeukwoorden in communicatie? Geef uw reactie hieronder, of stuur ze ons per mail (info@communicatie-online.nl) of Twitter ( ).

In het septembernummer van Communicatie, dat op 5 september verschijnt, staat het complete ABC van Nietszeggende Communicatietermen.

Voor het Jeukwoorden-ABC deel 1 (A-B-C-D-E), klik .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in