Hornbach is ‘een beetje Duitse cult’ maar niet expres
Het lift erdoor volgens marketingdirecteur marketingmanager Michel van Slingerland wel losjes mee op de trend van ‘Überduitse degelijkheid’ die technische bedrijven vaker gebruiken. ‘Duitse auto’s doen dat ook en we merken dat een keurmerk van een Duits keurinstituut het onder Nederlandse consumenten in onze bouwmarkten bijvoorbeeld ook goed doet.’
De Doe-het-zelf-retailer laat voor en tijdens het WK voetbal op de nationale televisie acht commercials van elk tien seconden uitzenden. Hoofdrolspelers zijn twee ‘vrienden’ die inkopen doen bij Hornbach en - quote persbericht - 'onbewust de kracht van Hornbach aan het licht brengen'. Dat de twee vrienden – voor de Nederlandse markt ‘Ward en Maarten’ genoemd - op bijna té foute wijze nagesynchroniseerd overduidelijk door een Duitse bouwmarkt struinen is geen bewuste zoektocht naar een soort Derrick-effect, maar het pakt volgens de marketingmanager wel goed uit.
‘We zijn van origine een Duits bedrijf en gebruiken het reclamemateriaal dat we maken voor de Duitse markt ook in de andere landen’, aldus Van Slingerland. ‘De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het gewoon een budgetkwestie is, maar het sluit ook prima aan op de wens om in heel Europa dezelfde identiteit uit te stralen, of dat nu in Nederland, Zweden of Tsjechië is. Daardoor doen de themacampagnes in het voor- en najaar – gemaakt door bureau Heimat in Berlijn – voor Nederlandse begrippen en zeker voor een retailer nogal excentriek aan, maar voor ons werkt dat prima’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid