Overslaan en naar de inhoud gaan

Het businessmodel van Ikwilvanmijnautoaf.nl lijkt op dat van Uber

De inruilwaarde van je vertrouwde karretje voelt soms wel erg laag. Het komt doordat maar één dealer een bod doet: die waar je je nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

van Dealerdirect, het bedrijf achter de website, garandeert dat je binnen 24 uur een marktconform bod krijgt op je oude wagen. Je kenteken invoeren, een paar korte vragen beantwoorden en je contactgegevens achterlaten. Dat is het. In tien jaar zijn via al meer dan een miljoen auto’s getaxeerd, ruim honderdvijftigduizend stuks zijn daadwerkelijk verkocht – waarvan vijfentwintigduizend in 2014. Reden voor en om in het bedrijf een minderheidsbelang te nemen van acht miljoen euro.

related partner content for mobile comes here

Modern businessmodel
Bas legt het model uit: “Bij ons zitten nooit kosten verbonden aan de verkoop van je auto – de autodealer betaalt per transactie of maandelijks een bedrag. Een opmerkelijke verandering in bedrijfskolommen: wij doen de marketing, sales en klantenservice en de autodealer handelt al het papierwerk af en koopt de auto. In principe doen we hetzelfde als Booking.com, Thuisbezorgd.nl of Uber. Alleen gebruiken wij dit businessmodel al tien jaar.”

Twaalfhonderd domeinnamen
“We hebben twaalfhonderd domeinnamen in bezit, zoals ikwilvanmijntoyotaaf.nl en ikwilvanmijnopelaf.nl. Zo bereiken we allerlei niches, maar de auto’s komen in hetzelfde systeem terecht. Je kunt het zien als een winkelstraat met allemaal verschillende winkeltjes. Elke winkel heeft een eigen toegang. Bij de ene koop je wol, de andere truien en bij de andere onderbroeken. Maar zodra je een winkel binnenstapt, zie je dat het eigenlijk een gigantische, aaneengesloten winkel is.”

Effectief vraag en aanbod bij elkaar brengen
“Auto’s verkopen is mensenwerk. Daarom neemt een van onze voertuigmakelaars telefonisch contact op met iedereen die een auto aanbiedt op onze site. Dit ter controle. Aan de hand van eerdere biedingen weten we precies welke autodealer op zoek is naar welke auto. We willen zo snel mogelijk de match maken, dus de voertuigmakelaar belt meteen de juiste dealer. Tegelijkertijd wordt de nieuw binnengekomen auto aangeboden in een algemene veiling voor alle dealers. Na een dag sturen we het beste bod naar de verkoper. Die kan met één klik de verkoop voltooien.”

Partners
“Prime Ventures en Rocket Internet zijn droompartners. Ze hebben zoveel ervaring in de online consumentenwereld, onder meer met Zalando. Dankzij hen kunnen we de volgende stap zetten in professionalisering. Onze ambitie is om marktleider te worden in Europa – daarvoor gaan we eerst de Duitse markt veroveren. Daarnaast blijven we onze positie als marktleider in Nederland verdedigen. We hebben nu zo’n 60% van de markt in handen. Om die positie te handhaven willen we in 2015 zo’n honderdvijftig mensen aannemen. Aan het begin van dit jaar had Dealerdirect honderd medewerkers.”

In elf minuten verkocht
“De snelste verkoop ooit was elf minuten. Iemand meldde zijn auto aan, we wisten dat iemand naarstig op zoek was naar dat model en binnen het kwartier was de verkoper akkoord met het bod. We maken er een sport van.”

*) De inschrijving voor de Accenture Innovation Awards is geopend. Schrijf je in of tip een kanshebber op . Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Bart van Wijchen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in