Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gezonde snackautomaat werkt'

Het aanbieden van gezonde producten met weinig calorieën in de snoep- en frisdrankautomaten stimuleert scholieren te kiezen voor een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Calorie-arme snacks en light frisdrank goedkoper maken of labelen als gezond product voegt daar weinig aan toe, blijkt uit onderzoek van TNO, NIGZ en het Voedingscentrum op bijna dertig middelbare scholen.

related partner content for mobile comes here

Aan het begin van het nieuwe schooljaar presenteerden de onderzoekers de resultaten tijdens het symposium ‘Automatisch Gezonder?’. Deze bijeenkomst in samenwerking met het Convenant overgewicht had de centrale vraag: 'Hoe kunnen kantinebeheerders, scholen, automatenfirma’s, de voedingsmiddelenindustrie en de overheid gezamenlijk de gezonde keuze op school makkelijk maken?'

Uit het onderzoek blijkt dat bijna één op de vijf jongeren tussen de 12 en 15 jaar te dik is. Dit aantal neemt toe. TNO onderzocht samen met NIGZ en het Voedingscentrum op dertien middelbare scholen wat er nodig is om scholieren te laten kiezen voor een gezond tussendoortje. Op deze scholen is het assortiment van de snoep- en frisdrankautomaten uitgebreid met suiker- en vetarme producten. In een volgende fase zijn de snacks en frisdranken voorzien van labels met informatie over calorieën en als laatste zijn de gezonde snacks en drank goedkoper gemaakt. Bij de overige zestien scholen veranderde niets.

Het uitbreiden van het assortiment met gezonde producten heeft volgens de onderzoekers het meeste effect. Op de scholen waar niets is veranderd aan de inhoud van de automaat is van alle verkochte producten één op vijf (20%) een snack of frisdrank met minder calorieën. Op de scholen met een uitgebreider gezond assortiment is dit verdubbeld naar twee op de vijf (44%).

Het labelen van de gezondere producten en het verlagen van de prijs hebben nauwelijks extra effect, het percentage verkochte gezonde producten stijgt dan nog met drie procent. TNO, NIGZ en het Voedingscentrum roepen de voedingsmiddelenindustrie op door te gaan met de verdere ontwikkeling van nieuwe laag-caloriehoudende producten en het aanpassen van de portiegrootten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in