Overslaan en naar de inhoud gaan

Een lekker avondje Utopia afbranden

15 inwoners. Geen wetten. “Ultiem geluk of complete chaos.” We gingen er eens lekker voor zitten om het nieuwe paradepaardje van John…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door: Bas Welling

related partner content for mobile comes here

Op deze plek schrijven we maandelijks over de meest opvallende of prikkelende content die in staat is om onze aandacht te trekken. Deze dagen konden we er niet omheen: Utopia, het nieuwe format van John de Mol. Met een gigantische maar opdringerige campagne verzekerden SBS en Talpa zich van een ware hype. Bij Wefilm vinden we dat je aandacht moet verdienen door spraakmakende content. Maar de campagne voor Utopia is ouderwets opgedrongen en ingekocht. Reden genoeg voor een recensie waarin we het hele programma met de grond gelijk maken.

Gisteravond, half 8. Gesterkt door een lading negatieve tweets gingen we er eens goed voor zitten. We werden direct op onze wenken bediend: die gladgeproduceerde openingstune is veel te commercieel. Dit gaan we geen uur volhouden. Maar even later werden we toch wat stiller. We waren ons cynisme kwijtgeraakt door de hese stem van die toch-wel-sympathieke verpleegster Isabella, we leefden mee, kropen even weg van plaatsvervangende schaamte, en oja, god die zwerver Rienk. We moesten eerlijk zijn: onze voyeuristische aard werd op zijn wenken bediend met ouderwets vermakelijke televisie.

De eerste aflevering viel niet tegen. Het had de juiste dramatische elementen om de kijker te vermaken. En dat is een hele prestatie. De reclamewereld kan wat leren van de manier waarop TV producenten de content centraal stellen. Alles wordt in het werk gesteld om de kijker te entertainen: engagement is het absolute hoofddoel. Met een dagelijkse uitzending is het echter de vraag of Utopia een jaar lang interessant blijft. Want na een paar dagen hebben we het wel gezien met die Isabella en Rienk. Maar dan heeft onze suikeroom John de Mol vast nog wat verrassingen in petto.

Als klassieke Hollanders houden we er van om elk nieuw initiatief af te branden. Zeker als het om reality gaat, mediamagnaat De Mol aan de wieg staat en het door nota bene SBS6 wordt uitgezonden. Maar de durf en drang om vernieuwend te willen zijn verdient ons respect. Want als John dit straks aan 65 landen heeft verkocht en we op vakantie een paar gekke Spanjaarden over de Spaanse variant horen praten, vertellen we met trots: “Utopios est onzos ideos.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in