Overslaan en naar de inhoud gaan

'De enige schakel die nog mist, is die van de creatieven'

Als consument zie je 4000 reclame-uitingen per dag, maar ga je er maar bij vijf over tot actie. Als je slechts acteert op 0.125% van alles…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sleutel tot het succes ligt volgens de sprekers op het evenement ‘The Fastest Growing Trends in Digital’ in het leren kennen van je klant. Ruim 350 bezoekers waren aanwezig bij het door FinchFactor georganiseerde event in Pakhuis de Zwijger om de scoop van de toekomst van digitale reclame te krijgen.

related partner content for mobile comes here

‘Volg je klanten online, bestudeer hun gedrag op basis van de data die verzameld wordt en creëer zogeheten persuasion profiles’, zegt Maurits Kaptein, auteur van ‘De Digitale Verleider’ en onderzoeker aan de Universiteit van Tilburg. Dit profiel geeft weer hoe een individu zich gedraagt online, welke producten hij koopt, welke advertenties worden aangeklikt, welke websites worden bezocht en hoe lang. Met zijn bedrijf Science Rockstars creëert Kaptein meer dan 80 miljoen van deze profielen die bedrijven kunnen gebruiken voor hun online marketing strategie. Met het gebruik van deze profielen zien merken hun online omzet stijgen met 18-20%, laat Kaptein weten.

Ruurd Priester

Ruurd Priester, Strategy Director bij LBi Nederland vat de digitale trend mooi samen: het gaat om psychologie, data en het product. Met de data kan de psychologie worden gebruikt om zo het beste product bij de klant te krijgen. Hij stipt wel aan dat niet moet worden vergeten dat het allemaal staat of valt met een goed product. En als je een product creëert, een online app of een website bijvoorbeeld, lanceer het dan vroeg en vaak. Betrek het publiek bij het ontwikkelen van je product. Zo maak je maximaal gebruik van het potentieel van het internet.

Turn
Technologie en data liggen in de expertise van Marco Ruivenkamp, Business Development Director van Turn. Hij vult aan dat door de technologie, het volgen en targetten van de juiste consument relevantie naar een hoger niveau kan worden getild en dat dit ook de grootste trend voor de toekomst is: het bereiken van de consument op een relevante manier, via alle kanalen. Hij legt uit dat in het algoritme van Turn meer dan 2000 variabelen worden meegenomen in de tijd (één tiende van een seconde) dat een webpagina wordt geladen met de juiste advertentie.
Met content kunnen nog grote sprongen worden gemaakt, meent Ruivenkamp. Hij ziet een toekomst met dynamische advertenties. Dat betekent dat de advertentie per persoon aangepast wordt qua content en vormgeving: ‘Advertenties die er altijd hetzelfde uitzien, gaan het niet halen, dynamiek en flexibiliteit is de toekomst. De technologie is er, maar de creatieven nog niet. Er moet een nieuw soort creatief op staan.’

Ruurd Priester voegt daaraan toe dat Nederland als pionier de digitale trend zal leiden, en dat veel innovatieve services door grote Nederlandse bedrijven zullen worden gepresenteerd. Met de 3800 bedrijven in Nederland die volgens Ruivenkamp al gebruikmaken van real time online advertising, is dat geen verrassing. De consument van vandaag is een crossmediale consument, die meerdere devices gebruikt en hij verwacht hiermee gespecifieerd content voor elk apart scherm.

Vlnr. Ruurd Priester, Florentijn Diepeveen, Marco Ruivenkamp, Maurits Kaptein.

Fragmentering
Dat multichannel in opkomst is, kan Florentijn Diepeveen, Global Art Director bij Tommy Hilfiger beamen. Van de 8-12% van de omzet in de winkel wordt gemaakt, wordt er 20% via de online store op de tablet gerealiseerd. Het is dus zaak om deze consumenten te blijven volgen terwijl ze de hele tijd van smartphone naar tablet en laptop overschakelen. Door deze fragmentering van het publiek is het de uitdaging voor merken om op een relevantie wijze zichzelf in de kijker te spelen bij de consument. Want daar waren alle sprekers het over eens, relevantie is heel belangrijk bij online reclame maken.

Wat betreft ‘the fastest growing trends in digital’ zijn de sprekers het er over eens dat er meer gebruik zal worden gemaakt van een multichannelstrategie met een multi-device boodschap. Big data zal doorzetten en persuasive profiling bedrijven in de toekomst helpen om consumenten gericht te bereiken. Misschien is er een toekomst waar we niet meer 4000 reclame-uitingen per dag zien, maar vijf. Misschien is het ook wel wishful thinking.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in