Overslaan en naar de inhoud gaan

Brainwriting werkt: schreeuwers worden mínder actief, luie mensen méér

Groepseffectiviteit is een illusie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ooit bij een vergadering geweest waar een grossmaul met een middelmatig idee alle tijd kaapte? Ik vermoed van wel. Het is tijd voor een opknapbeurt van het brainstormen.

related partner content for mobile comes here

Psychologie

Luide deelnemers beheersen het hele groepsproces. En als je luistert, word je onbewust al gevormd in je hoofd. Jouw rudimentair idee past zich in jouw hoofd automatisch aan. Assimilatie aan de schreeuwers. Dit heet &

;ankeren&;: het eerste idee ankert de rest van de idee. En laat daarmee dus creatief rijkere ideeën verloren gaan. 

;: het eerste idee ankert de rest van de idee. En laat daarmee dus creatief rijkere ideeën verloren gaan. 

;: het eerste idee ankert de rest van de idee. En laat daarmee dus creatief rijkere ideeën verloren gaan. 

Een ander sociaal-psychologische bottleneck: het lummelen of 

social loafing. Groepen hebben allemaal meelifters die volgen en op de lauweren rusten. Ze denken zelf niet na, het wordt door anderen gedaan. Twee personen zijn gemiddeld 70 procent van de tijd aan het woord. 

meelifters die volgen en op de lauweren rusten. Ze denken zelf niet na, het wordt door anderen gedaan. Twee personen zijn gemiddeld 70 procent van de tijd aan het woord. 

 die volgen en op de lauweren rusten. Ze denken zelf niet na, het wordt door anderen gedaan. Twee personen zijn gemiddeld 70 procent van de tijd aan het woord. 

Daarnaast speelt groepsdruk een fnuikende rol. 

Conformity pressure: we hebben de neiging ons te conformeren aan de groep. Ook een gemiste kans dus.

e hebben de neiging ons te conformeren aan de groep. Ook een gemiste kans dus.

Al met al kenmerkt brainstormen zich door 

luide en luie deelnemers. Deze nemen veel tijd en denkwerk in beslag. Helaas, en weg is de creativiteit.

deelnemers. Deze nemen veel tijd en denkwerk in beslag. Helaas, en weg is de creativiteit.

 

Brainwriting is de oplossing

Om beïnvloeding in het proces te vermijden, moet het verzinnen van de ideeën los staan van de discussie. 

Write first, talk second is het devies. Laat de leider van een team voorafgaand aan de meeting solistisch denken en schrijven. Zeker voor introverte leerstijlen is dit goud waard. Zo krijg je een meritocratie van de ideeën. Het beste idee wint. En zie je geen Voice of Holland taferelen waarin schreeuwers de aandacht krijgen. In de sessie zelf kun je de deelnemers laten stemmen op de anonieme flips waar de ideeën op staan. Kwaliteit van de ideeën gaat zo omhoog.

 van de ideeën. Het beste idee wint. En zie je geen 

Voice of Holland taferelen waarin schreeuwers de aandacht krijgen. In de sessie zelf kun je de deelnemers laten stemmen op de anonieme flips waar de ideeën op staan. Kwaliteit van de ideeën gaat zo omhoog.

 taferelen waarin schreeuwers de aandacht krijgen. In de sessie zelf kun je de deelnemers laten stemmen op de anonieme flips waar de ideeën op staan. Kwaliteit van de ideeën gaat zo omhoog.

Uit de studie van Leigh Thompson, schrijver van het boek 

Creative conspiracy, blijkt dat brainwriting 20 procent meer ideeën en 40 procent meer originaliteit oplevert. De ideeën zijn bovendien meer onbevangen en meer divers van aard.

 ideeën en 40 procent

meer originaliteit oplevert. De ideeën zijn bovendien meer onbevangen en meer divers van aard.

originaliteit oplevert. De ideeën zijn bovendien meer onbevangen en meer divers van aard.

 

Hulpmiddelen

Er is een app beschikbaar: 

Candor gemaakt door professor Nordgren. Hiermee kun je anoniem ideeën verzamelen en projecteren tijdens de meeting. Stemmen is dan fluitje van een cent. Zo zijn de luide deelnemers minder aanwezig en zijn de luie deelnemers meer present.

 gemaakt door professor Nordgren. Hiermee kun je anoniem ideeën verzamelen en projecteren tijdens de meeting. Stemmen is dan fluitje van een cent. Zo zijn de luide deelnemers minder aanwezig en zijn de luie deelnemers meer present.

 en  zijn rijke sites met manieren om het creatieve proces te verbeteren.

 zijn rijke sites met manieren om het creatieve proces te verbeteren.

 zijn rijke sites met manieren om het creatieve proces te verbeteren.

 

Tips sessie

Brainwriting helpt, maar is niet alles. In de sessie met de groep zijn een aantal zaken cruciaal:

  • rol van de voorzitter, die moet zijn vak verstaan;
  • afbakenen van de probleemstelling;
  • laterale gedachten toestaan;
  • groepsgrootte is single digit;
  • zorg dat iedereen zich voorbereidt;
  • zorg voor een visueel denker die het denkwerk on going vastlegt op een flip.

 

Brainwashing & brainwriting 

Een bedrijf in de gasindustrie past brainwriting toe en met veel resultaat. Voor 

missie en visie sessies krijgt het hele MT individueel en anoniem de kans na te denken. Ze leveren hun bijdragen in via een online questionnaire. In de groepsessie zijn dus alle bijdragen even belangrijk. De voorzitter laat iedereen reageren en stemmen. De managers willen niet meer anders. Zoals een van de deelnemers tegen me zei: &;Ik had altijd het gevoel dat 2 grossmaulen de anderen brainwashten, nu zijn ze zelfs eerder stil.&;

grossmaulen de anderen brainwashten, nu zijn ze zelfs eerder stil.&;

;

;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in