Het coronavirus heeft ook zijn impact op de advertentiemarkt door het annuleren en terugtrekken van mediacampagnes. Dat blijkt uit een rondgang langs exploitanten en mediabureaus. Ster besloot vrijdag getroffen adverteerders met een fair share de resttijd te geven. Daar is men nu van teruggekomen, zegt directeur Frank Volmer. 'Ster heeft vanmorgen na intern overleg besloten de vrijdagochtend aangekondigde actie te staken. Hoewel het vrijdagochtend nog een sympathiek idee leek, vindt Ster het actief promoten van een dergelijke commerciële propositie nu – mede in het licht van de recente ontwikkelingen – ongepast. Dat laat natuurlijk onverlet dat Ster zich maximaal zal inzetten om al haar adverteerders goed te adviseren hoe zij in de huidige crisis het beste hun doelgroepen kunnen bereiken.'
Volgens Volmer zijn er veel annuleringen, zoals van musea, reisorganisaties of bedrijven die hun producten niet kunnen leveren.
Anderzijds ziet Ster de kijkcijfers omhoog gaan en zo had de verkooporganisatie donderdag 265 grp's méér. ‘Omdat we thuis moeten blijven, kijken er nu niet 2 maar 3 miljoen mensen naar het NOS Journaal.'
Is het ook niet zo dat er nu juist andere campagnes worden ingeboekt? Bijvoorbeeld meer informatieve of voorlichtende campagnes? Volmer: ‘Het zou wel kunnen dat daar nu meer van komen. We zagen ook dat een farmamerk meer wilde gaan besteden om zijn weerstandsmedicijnen onder de aandacht te brengen.’
Volmer stuurde zijn personeel woensdag naar huis. ‘Het was best even schakelen om te kijken of mensen vanuit huis bijvoorbeeld wel campagnes konden uploaden. Maar dat maakt je ook weer creatief. Het was goed om dat op te moeten lossen.’
Hoe groot de impact uiteindelijk op de advertentiebudgetten zal zijn, is nu nog te vroeg om te zeggen, volgens Volmer. Dat zegt ook directeur Henriette van Swinderen van adverteerdersbond bvA. ‘De manier waarop onze leden met hun campagneplanningen omgaan, verschilt sterk per branche. De meeste merkleiders bewaren de rust en zetten hun campagnes voort, met zonodig aanpassingen in het creatieve werk, zoals campagnes inhakend op events (bijvoorbeeld Grand Prix). Branches die direct geraakt worden zoals de reisbranche en bedrijven die met leveringsproblemen te maken hebben, nemen uiteraard maatregelen.’
‘Het coronavirus heeft significante impact op de advertentiecampagnes’, zegt Willem-Albert Bol namens DPG Media. ‘We zien heel veel annuleringen. Dan gaat het niet alleen over specifieke regio’s, pretparken, of de opening van een winkel. Het is écht over de hele linie.’
Volgens Bol zit DPG Media als mediabedrijf altijd aan de voorkant bij dergelijke situaties. ‘Bij grote calamiteiten weten we hoe we moeten anticiperen en we kunnen ook echt snel schakelen. Hoe? Bijvoorbeeld door scherp te zijn aan de orderkant en daar te kijken wat wel en niet kan.’
Bij media-inkoper MAGNA van IPG Mediabrands zien ze ook adverteerders die campagnes on-hold zetten, uitstellen en/of terugtrekken. Managing director Aschwin de Bruijn: ‘Het is voor nu heel moeilijk in te schatten hoe het verdergaat. Net als het coronavirus zelf. Budgetten on-hold zetten of uitstellen, is minder erg dan harde budget cuts voor 2020. Dat het uiteindelijk ook impact gaat hebben op de mediabranche is wel een ding wat zeker is.’
Rogier Bruggeman, directeur van ZIGT, zegt: ‘Het raakt ons allemaal, dat kunnen we niet ontkennen. Natuurlijk zijn er branches die extra hard geraakt worden en waarvoor het niet of minder effectief is om nu te gaan adverteren.’ Wat kan ZIGT voor die adverteerders doen? ‘We zijn met klanten in overleg hierover en voor een aantal geldt inderdaad dat campagnes worden uitgesteld. Dit gebeurt ook in goed overleg met de media-exploitanten die zich vooralsnog flexibel opstellen hierin. We’re in this together, dus pragmatisme is noodzaak. Er heerst geen algehele paniek en dat maakt dat zowel adverteerders als exploitanten als wij gewoon rationele besluiten kunnen nemen die per situatie verschillend zijn.’
Eric Kramer van WPP en GroupM laat weten dat ervoor is gekozen geen uitspraken te doen.