GroupM en zijn bureaus - onderdeel van WPP - domineerden in 2019 in Nederland als het gaat om billings en digitale bestedingen. Dat blijkt uit een rapport dat COMvergence recent publiceerde. COMvergence is een onafhankelijk internationaal onderzoeksadviesbureau dat analyse- en benchmarkstudies levert van reclame- en mediabureaus van de grote netwerken.
Mindshare
Mindshare staat met een geschat bedrag aan billings van 281 miljoen euro bovenaan. MediaCom staat op de tweede plaats met 223 miljoen euro en Wavemaker daar vlak achter met 221 miljoen euro.
Daarna volgen de IPG Mediabrands bureaus Intitiative en UM met 180 miljoen en 176 miljoen euro aan billings.
Volgens COMvergence is de groei bij de nummers 1 en 2 Mindshare en MediaCom procentueel wel afgenomen in vergelijking met 2018, terwijl er groei was voor Wavemaker, Intitiative en UM.
Procentueel had UM het grootste aandeel in digitale billings.
GroupM
Bij de netwerken bleef GroupM in 2019 veruit de marktleider met een aandeel van 25,4 en 726 miljoen euro aan billings. IPG Mediabrands deed het met minder dan de helft: 356 miljoen. De derde plaats is voor Dentsu Aegis Network dat 247 miljoen euro aan billings had en procentueel een forse groei doormaakte ten opzichte van 2018 van 45,8 procent.
Het rapport van COMvergence is vergelijkbaar met de jaarlijkse cijfers van het Parijse instituut Recma. Daarbij gaat het om een benchmark op klantprofielen, awards, stabiliteit van klantrelaties, business retentie, continuïteit management, awards, (digitaal) talent en middelen. COMvergence kijkt naar de daadwerkelijke bestedingscijfers, ook digitaal.
COMvergence berekent de billings op basis van klanten die meer dan 1 miljoen dollar besteden (de top duizend adverteerders in Nederland). De marktaandelen worden berekend op basis van de totale bestudeerde markt, Die was volgens COMvergence vorig jaar 3,2 miljard dollar.
Het is geen verrassing dat de cijfers van 2020 er heel anders gaan uitzien, als gevolg van de coronacrisis.