Overslaan en naar de inhoud gaan

Bierbrouwer Uiltje lanceert eerste grote commercial: 'Mensen moeten erom kunnen lachen'

Volwassenen rennen verkleed als bierblik door de natuur, achtervolgd door kantoorpersoneel en een hockeyteam. Hoe dat zo?
Uiltje commercial
© Afbeelding: Uiltje
Uiltje commercial
© Afbeelding: Uiltje

Met het nieuwe jaar en bijbehorende goede voornemens voor de deur lanceert bierbrouwerij Uiltje Brewing Company een nieuwe en zijn eerste grote biercommercial. Dat klinkt niet als een logische combinatie, ware het niet dat de reclame draait om een biertje met 0.2 procent alcohol en weinig calorieën. Een biertje dat wel heel letterlijk ten prooi valt aan kantoormedewerkers en een hockeyteam.

related partner content for mobile comes here

Een roedel bierblikken

In de commercial, die vandaag live gaat, is een ‘roedel’ Uiltje Suberb-Owl’s te zien in de Nederlandse natuur. De roedel wordt vervolgens opgejaagd door kantoorpersoneel dat lunchpauze houdt en één bierblik weet te grijpen. Wat rest is een ingedeukt en leeg bierblik en een rouwende roedel. Die vervolgens alweer moet rennen omdat een dameshockeyteam de achtervolging inzet. ‘Ik heb de commercial nu denk ik 37 keer gezien en moet nog steeds lachen’, vertelt Bart van Kleef, Head of Marketing & Branding van Uiltje in gesprek met Adformatie.

Holy Fools

Het is dan ook een absurd gezicht: zes volwassen mannen en vrouwen die verkleed als bierblik door de Soesterduinen rennen, met een groep zakenlui in hun kielzog. Het Amsterdamse videoproductiebedrijf Holy Fools is verantwoordelijk voor de commercial, nadat het Uiltje eerder benaderde voor een samenwerking. Na een serie gesprekken leverde Holy Fools een script aan voor de bovenstaande video. Van Kleef was direct om, blikt hij terug. Het script werd uitgewerkt en Holy Fools regelde onder meer acteurs en een kostuummaker voor de bierblikpakken. ‘Dat was erg fijn, want als kleinere bierbrouwerij hadden wij geen ervaring met een grote commercial.’

Autonoom binnen Swinkels

Uiltje heeft dertig fte's in dienst, waarvan vijftien met kantoorfuncties. Wat ook hielp, zegt Van Kleef, is dat zijn kleine team achter de schermen kon sparren met het grotere team van Swinkels Family Brewers – de brouwer van onder andere Bavaria en Cornet nam Uiltje in april over . ‘Zij hebben veel kennis rondom marketingcampagnes en konden ons van A tot Z helpen.’ Uiltje heeft als autonoom onderdeel binnen het bedrijf overigens volledige vrijheid over zijn marketingstrategie.

Zichtbaarheid

De commercial is vanaf vandaag zichtbaar op online kanalen via bannering, pre-roll en de sociale media van Uiltje. Op digitale borden rondom Albert Heijn-filialen kan de commercial zichtbaar zijn met een langer einde dat aangeeft dat het bier bij de supermarktketen te koop is. Uiltje voert campagne tot minimaal eind januari en heeft een jaar de rechten op de video.

En die verkleedpakken? ‘Twee zijn er op de draaidag gesneuveld omdat ze besprongen zijn. De andere vier trekken we wel eens op kantoor aan, dan hebben we enorme lol’, lacht Van Kleef. ‘Dat is ook in de stijl van de commercial: mensen moeten erom kunnen lachen, want entertainment is één van onze kernwaarden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in