Blokker heeft zonder daar melding van te maken in twee jaar tijd 50 filialen gesloten. Dat meldt de NOS dat zich baseert op cijfers die zijn samengesteld door onderzoeksbureau Locatus.
Hier en daar
Vorig jaar en het jaar daarvoor kondigde Blokker twee reorganisatieronden aan. Destijds zei de retailketen nog dat het sluiten van winkels daar geen onderdeel van was, hoewel het niet uitsloot dat er 'hier en daar winkels gesloten zouden worden'. De reorganisatieronde kostte bij elkaar 800 banen. Begin 2014 had Blokker nog 599 winkels, nu zijn dat er nog 546.
Structureel verlieslatend
Blokker Holding zegt in een reactie aan de NOS dat het altijd kijkt naar welke winkels levensvatbaar zijn en welke niet. 'Het is geen geheim dat in de hele winkelbranche het aantal winkels daalt. We zouden geen goede retailer zijn als we structureel verlieslatende filialen open zouden laten.'
Nieuwste Blokker
Blokker stelde begin 2016 Robert Bohemen (ex-Bijenkorf) aan als directeur marketing (zie foto links). Hij zette een grootscheepse upgrading-operatie in door winkels om te bouwen naar filialen 'de Nieuwste Blokker'. Hij omschrijft Blokker-nieuwe stijl als 'Mooiere en overzichtelijker winkels, meer merken, een scherpere keuze voor kwaliteit en én minder nadruk op prijs'. (Lees hier een uitgebreid interview met Bohemen over zijn inspanningen daaromtrent, juni 2016.) Daarnaast initieerde hij een nieuw reclameconcept voor Blokker met een hoofdrol voor Sarah Jessica Parker, de ster die bekend is vanwege haar rol in Sex and the City.
Sterfhuis
Ondanks de nieuwe wind die er bij Blokker waait, is er veel scepsis over een duurzame toekomst van de winkelketen. In een blog op Marketing Online werd Blokker Holding zelfs een sterfhuis genoemd.
Scharnier
Bohemen denkt dat Blokker een sterke troef in handen heeft doordat het 'clicks & bricks' combineert door de webwinkel en de fysieke winkel met elkaar te verbinden door de kiosken in de winkel. Die klantenserviceachtige balies werken volgens hem als 'het scharnierpunt', die de connectie vormen tussen winkel en internet. Bohemen: 'Bij elke “nieuwe Blokker” bouwen we een kiosk. Een winkel als deze heeft ongeveer 5.000 producten, in onze webshop willen we groeien naar zo'n 35 duizend producten. Als je in de winkel een koffiezetapparaat hebt gevonden, maar niet in de juiste kleur, ga je naar de kiosk en wordt het online besteld. Andersom kun je artikelen die je op Blokker.nl bestelt ook afhalen bij een kiosk. Die scharnierfunctie kan geen enkele andere winkel in het thuisdomein bieden.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!