Overslaan en naar de inhoud gaan

Bereik Instagram stijgt, minder jongeren gebruiken Facebook

Van alle mediamerken maakte Instagram afgelopen jaren de sterkste groei door, blijkt uit het GfK DAM Jaaroverzicht.
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF
Miniatuurvoorbeeld
© 123RF

Instagram maakte de laatste jaren de sterkste groei in het bereiksonderzoek van GfK (Digital Audience Measurement/DAM).  Het sociale mediaplatform van Facebook bereikte in december 50 procent van de Nederlanders (13+), ten opzichte van 36 procent in 2016.

related partner content for mobile comes here

Het Instagram-maandbereik was in 2014 20 procent. Er is een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van Facebook onder jongeren: het gemiddeld dagbereik op de smartphone daalt van 52 procent in december 2014 naar 42 procent in december 2018.

GfK DAM

Radio

Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren (en andere leeftijdsgroepen). Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder in gebruik, terwijl YouTube haar positie in de top 5 van online merken behoudt.

Opvallend is het bereik van de sites en apps van de Nederlandse radiostations, die in december 2018 een gezamenlijk bereik hadden van 48 procent. Dat is het hoogste bereik ooit. Mogelijk is dat dankzij de populariteit van de Top 2000, het afscheid van Edwin Evers, maar ook het jaarlijks terugkerende Lifeline (voorheen Serious Request), de Top4000 van Radio 10 en de Top 500 van het Foute Uur van Qmusic.

Nieuwsmerken

Onder nieuwsmerken werd NU.nl in december 2018 het meest bezocht (54 procent). AD steeg naar gelijk niveau met NOS (50 procent) en De Telegraaf volgt met 46 procent.

Ook in 2018 is het belang van de smartphone gestegen. Onder personen van 13 jaar en ouder gebruikt per maand inmiddels 77 procent een smartphone. Het smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder (87 procent), terwijl zij iets minder gebruik maken van een tablet.

Onder 35-49 jarigen is het smartphonebereik in december tot gelijk niveau met de jongeren gestegen; zij gebruiken de tablet het meest van alle leeftijdsklassen (maandbereik: 70 procent). Onder vijftigplussers zien we het bereik op smartphone en tablet verder groeien, hoewel zij er relatief gezien het minst gebruik van maken. 

Alle cijfers staan hier

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in