Het bedrijfsresultaat daalde naar 118,8 miljoen euro. In 2013 was dat nog 154,6. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Sanoma vanochtend bekend maakte. In het vierde kwartaal daalde het bedrijfsresultaat met 5,6 miljoen, terwijl dat in het vierde kwartaal van 2013 nog +12,3 was. De nettowinst was 61,6 miljoen euro. In 2013 werd nog een verlies van 320,3 miljoen euro geboekt. In het vierde kwartaal vorig jaar was het verlies wel meer dan 104 miljoen euro verlies gemaakt. Dat was een jaar eerder 31 miljoen.
De netto omzet liep in 2014 terug van ruim 2 miljard euro naar zo’n 1,8 miljard. Aangepast voor veranderingen in de groepsstructuur daalde de omzet 3,7 procent. In het vierde kwartaal daalde de netto omzet naar 425 miljoen (was 517,5 in dezelfde periode 2013). De organische groei was negatief. Nieuwe media sales groeide met zo’n 6 procent.
Lagere advertentie-inkomsten en reorganisatiekosten zorgden voor een lagere winstgevendheid.
Nederland
Ceo Harri-Pekka Kaukonen zegt blij te zijn met het feit dat al 42 procent van de consumentenmedia sales in Nederland en Finland wordt gegenereerd van nieuwemediaproducties en -services.
De operationele winst van de activiteiten in Nederland, exclusief bijzondere posten, kwam uit op 65 miljoen euro, tegen 73 miljoen een jaar eerder. Er waren mindere resultaten door tegenvallende prestaties op digitaal gebied en investeringskosten. In Nederland daalde de omzet met 4,8 procent naar ruim 652 miljoen euro.
Kaukonen: ‘Onze grootste tak, Nederland, heeft enorme veranderingen ondergaan in het magazineportfolio en deze zijn nu succesvol afgerond. We kunnen ons nu richten op sterke merken en domeinen.’ Kaukonen noemt vtwonen als een succesvol voorbeeld.
Hij meldt dat SBS kijkaandeel heeft gewonnen in 2014. Het winnen van de rechten voor de Champions League geeft volgens hem ‘het vertrouwen dat SBS terug is op koers’. Dit jaar wordt de Belgische met de Nederlandse tak geïntegreerd. ‘Deze combinatie creëert de meest strategische en financiële waarde in beide markten, wat ten goede komt aan de totale strategische positie van Sanoma.’
Kaukonen verwacht pas vanaf 2016 weer groei op eigen kracht.
Bedrijfsresultaat Sanoma loopt terug in 2014
In Nederland daalde de operationele winst naar 65 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog ruim 73 miljoen.
premium
Word lid van Adformatie
Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.
Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement