Azerion is een opvallende nieuwe binnenkomer in het Media Report. Op vijf in de overall lijst en meteen op 1 bij Online. Azerion, van oorsprong een gamesbedrijf, is typisch een speler die meedoet in het consolidatiespel met veel overnames en samenwerking.
Eerder werd al Improve Digital geïntegreerd samen met mobile advertisingbedrijf Widespace. Recent werden daar Semilo en Zoomin.tv aan toegevoegd. En in november volgde de joint-venture met Talpa Network in het nieuwe casual gamesbedrijf Talpa Gaming. Daarmee bedient Azerion de branche op diverse digitale vlakken.
Vier vragen aan Sebastiaan Moesman, board member Azerion
Wat is voor jou de meest opvallende gebeurtenis van dit jaar in de Nederlandse mediabranche geweest?
Voor ons is dit jaar de lancering van Apple Arcade en Google Stadia een hele belangrijke bevestiging dat ‘spelen’ voor iedereen is en dat het snel een volwassen bestemming voor adverteerders wordt.
Welke trend zie je voor 2020 in digitale media?
Door alle techniek in onze sector zijn volumes en efficiëntie voor de prijs cruciaal. Wij voorzien dus verdere consolidatie en daarbinnen een steeds betere harmonisatie van techniek, content en advertising. De doorbraak van gaming op het media-toneel gaat voor adverteerders bovendien hele nieuwe en creatieve kansen opleveren.
Azerion is de hoogste nieuwe binnenkomer in de top 50 van het Media Report. Jullie hebben opvallende stappen gemaakt met overnames en een samenwerking met Talpa Network. Wat kunnen we komend jaar verwachten?
Bij Azerion geloven we in de consolidatie, vandaar onze overnames en samenwerkingen. Maar we geloven ook dat binnen onze hele industrie de relatie tussen adverteerder, bureau en mediapartner veel beter kan en daar gaan we fors in investeren. Onze markt is niet gebaat bij een anoniem, gecompliceerd tech platform. Wij geloven in een menselijk partnership en in betrouwbaar resultaat waarin de techniek cruciaal maar altijd ondersteunend is.
Wat zegt de hoge positie van Azerion in het Media Report jou?
Een opvallende beloning voor wat we doen omdat we voor ons gevoel nog maar net begonnen zijn. Dat we nu al deze positie bereikt hebben is daarom een fantastische erkenning. Nu gaan we er alles aan doen om dat volgend jaar te herhalen door te leveren wat we beloven.
Online – waardering alle respondenten
1 (-) Azerion 56,3
2 (3) Value Zipper 51,5
3 (4) DPG Media 46,8
4 (5) Adfactor 45,8
5 (6) Google 44,6
5 (10) Talpa Network 44,6
7 (-) Sanoma 40,5
7 (2) Talpa Network (Radio online) 40,5
9 (-) NRC Media 39,9
10 (-) FD Mediagroep 36,5