De commercials van Apple worden doorgaans erg enthousiast ontvangen door de creatieve industrie, maar met de reclame voor de nieuwste iPad begaat de techreus een misstap. Creatieven en consumenten zijn niet te spreken over Apple's keuze om in de commercial allerlei muziekinstrumenten, schildersspullen en kunstobjecten te verpletteren en zo duidelijk te maken hoe licht zijn iPad Air is. Het bedrijf maakt er excuses voor, maar trekt de commercial niet volledig terug.
Het pletten van creatieve voorwerpen schiet de creatieve industrie in het keelgat, helemaal nu men vreest dat de opmars van artificiële intelligentie (AI) tot banenverlies en minder menselijke creativiteit gaat leiden.
'We hebben de plank misgeslagen'
Apple's vice president of marketing communications, Tor Myhren, zegt in een statement aan Ad Age dat het bedrijf spijt betuigt voor de misplaatste video. 'Creativiteit zit bij Apple in ons DNA en het is ontzettend belangrijk voor ons om producten te ontwerpen die mogelijkheden geven aan creatievelingen over de hele wereld. Ons doel is om altijd de talloze manieren te vieren waarop gebruikers zich via iPad uiten en hun ideeën tot leven brengen. We hebben de plank misgeslagen met deze video, en dat spijt ons.'
De commercial is volgens Ad Age door Apple zelf ontwikkeld en gepubliceerd op Apple's YouTube-kanaal en het X-account van ceo Tim Cook. Het bedrijf heeft het plan om de commercial op tv uit te zenden geschrapt, schrijft Ad Age. Er draaiden nog geen advertentiecampagnes voor de commercial. Grote kans dat die er ook niet komen nu Apple zijn zeldzame misstap heeft toegegeven. De video staat daags na de excuses nog wel op YouTube en X, maar zonder mogelijkheid om te reageren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!