Deze standaard maakt het onder meer mogelijk om de elektronische programmagids voortdurend up-to-date te houden met de werkelijke uitzendtijden. Ook kunnen kijkers nauwkeuriger doorspoelen en terugspoelen. Voor omroepen biedt de nieuwe programmasignalering de mogelijkheid voor gepersonaliseerde reclame, bijvoorbeeld gericht op bepaalde regio’s of doelgroepen.
Zeven partijen
De standaard is het resultaat van een jaar intensief overleg tussen broadcast-experts v die samenwerken in de werkgroep Programmasignalering, een initiatief van Media Perspectives, het platform voor media en innovatie. De zeven partijen die deelnemen aan dit overleg, zijn RTL Nederland, Talpa Network, Fox Networks Group, NPO, KPN, Liberty Global, VodafoneZiggo en TVT Media. Zij praten in 2019 verder over de standaard.
De samenwerking moet leiden tot het ondersteunen van nieuwe toepassingen op het gebied van programmasignalering. Marcel Korstjens-Alling, Head of Commercial Technology van RTL Nederland, is blij met het resultaat. “Dit toont aan dat industriebreed overleg echt zin heeft.” Ook Egon Verharen, Manager Innovatie van de NPO, is enthousiast. 'Dat we nu overeenstemming hebben over deze standaard is goed voor de hele sector.'
Standaardisering
Talpa en KPN doen sinds eind vorig jaar een proef met gepersonaliseerde tv-reclame (‘TV-reclame op maat’), waarbij op de settopbox van KPN ‘ad replacement’-technologie wordt toegepast. Technisch is het dus al mogelijk om reclameboodschappen te vervangen. Om dit ook met andere broadcasters en distributeurs te laten werken, is standaardisering noodzakelijk.
De documenten met de twee technische specificaties staan gepubliceerd op deze webpagina.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!