Overslaan en naar de inhoud gaan

Addressable tv voor lineair komt weer stap dichterbij met nieuwe tv-standaard

Samenwerking broadcasters en distributeurs leidt tot gemeenschappelijke technische specificatie voor programmasignalering.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Deze standaard maakt het onder meer mogelijk om de elektronische programmagids voortdurend up-to-date te houden met de werkelijke uitzendtijden. Ook kunnen kijkers nauwkeuriger doorspoelen en terugspoelen. Voor omroepen biedt de nieuwe programmasignalering de mogelijkheid voor gepersonaliseerde reclame, bijvoorbeeld gericht op bepaalde regio’s of doelgroepen.

related partner content for mobile comes here

Zeven partijen

De standaard is het resultaat van een jaar intensief overleg tussen broadcast-experts v die samenwerken in de werkgroep Programmasignalering, een initiatief van Media Perspectives, het platform voor media en innovatie. De zeven partijen die deelnemen aan dit overleg, zijn RTL Nederland, Talpa Network, Fox Networks Group, NPO, KPN, Liberty Global, VodafoneZiggo en TVT Media. Zij praten in 2019 verder over de standaard.

De samenwerking moet leiden tot het ondersteunen van nieuwe toepassingen op het gebied van programmasignalering. Marcel Korstjens-Alling, Head of Commercial Technology van RTL Nederland, is blij met het resultaat. “Dit toont aan dat industriebreed overleg echt zin heeft.” Ook Egon Verharen, Manager Innovatie van de NPO, is enthousiast. 'Dat we nu overeenstemming hebben over deze standaard is goed voor de hele sector.'

Standaardisering

Talpa en KPN doen sinds eind vorig jaar een proef met gepersonaliseerde tv-reclame (‘TV-reclame op maat’), waarbij op de settopbox van KPN ‘ad replacement’-technologie wordt toegepast. Technisch is het dus al mogelijk om reclameboodschappen te vervangen. Om dit ook met andere broadcasters en distributeurs te laten werken, is standaardisering noodzakelijk.

De documenten met de twee technische specificaties staan gepubliceerd op deze webpagina.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in