Het grootste medianieuws van afgelopen dinsdag was natuurlijk het samengaan van RTL en Talpa. Al het andere medianieuws van die dag verdween naar de achtergrond. Toch was er ook ander nieuws en dan met name op audiogebied. Natuurlijk de nieuwe luistercijfers maar ook de landelijke veiling van commerciële digitale radio via de ether. Heel technisch verhaal maar het gaat om de DAB-laag 7, deze vergunningen komen naast de huidige DAB+ vergunningen.
Talpa, Q-Music en Kink zijn de ‘winnaars’ van deze landelijke veiling voor commerciële digitale radio. Deze drie bedrijven hebben ieder drie DAB+-vergunningen gekocht voor een periode van 12 jaar voor € 776.400. Sublime, Radio Maria en Terrestrial hebben ieder één vergunning gekocht voor 258.800 euro.
Grote stap voorwaarts?
De vraag is natuurlijk of DAB+ daadwerkelijk de grote stap voorwaarts gaat maken in aandeel ‘ontvangstwijzen’. Radiozenders hebben sinds december al veel campagnes gevoerd om de penetratie van DAB+ ontvangers te verhogen en ze zitten sinds 21 december 2020 verplicht standaard in alle nieuwe auto’s.
Toch gaat de groei nog niet echt heel hard. Sinds ruim twee jaar wordt de ‘ontvangstwijze’ DAB+ ook gemeten in het NLO onderzoek. In onderstaande tabel zien we het aandeel van DAB+ bij de doelgroep 10+ en 25-59 jaar (alle dagen van de week, tijdvak 06.00 – 24.00 uur).
In twee jaar tijd is er dus een groei van circa 40 procent gerealiseerd maar overall is het percentage nog steeds niet heel hoog. Ter illustratie: november 2013 deelde het ministerie van Economische Zaken nog de volgende veronderstelling: 'De verwachting is dat over circa vijf jaar 30 tot 50 procent van de Nederlanders een DAB+ radio heeft.' Dat is bij lange na niet gehaald en het zogenaamde afschakelmoment wordt ook steeds verder naar achteren geschoven.
Volgens cijfers van WorldDAB zijn er in Nederland zijn sinds 2013 zo’n 2.527.000 DAB+-radio’s verkocht.
Het is dus best moeilijk in te schatten of de betaalde bedragen qua reclameopbrengsten uiteindelijk de investering van deze exploitanten zullen goedmaken.
Doe iets creatiefs
En een vriendelijk verzoek aan de kopers van deze vergunningen, met name aan Talpa en Qmusic: please doe er iets creatiefs, unieks en onderscheidends mee en vul deze kavels niet met de zoveelste non-stop vertaalslag van je hoofdzenders. Daarmee ga je uiteindelijk de strijd met bijvoorbeeld een Spotify niet winnen.
O ja, tot slot. Soms zijn er luistercijfermetingen die niet echt spectaculair zijn. Verschillen ten opzichte van vorige meting zijn beperkt en ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar zien we een beeld dat we de afgelopen maanden ook al gezien hebben. Weinig spannend dus…
Evert Bronkhorst, strategy director Dentsu / Vizeum
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!