Een groep aanbieders van buitenreclame (out of home) in Nederland belooft voortaan om niet meer dan twintig procent van zijn mediaruimte beschikbaar te stellen voor reclame door online gokpartijen. Dat meldt brancheorganisatie Outreach, dat onder meer JCDecaux, Clear Channel en ExterionMedia als partners heeft. De branche neemt de beslissing op eigen initiatief vanwege de maatschappelijke en politieke discussie over de wenselijkheid van de toegenomen reclames voor online gokken.
Discussie over online gokreclames
Nederlanders kunnen sinds 1 oktober 2021 legaal online gokken. Sindsdien is het aantal reclames voor online kansspelen op televisie, radio en online flink toegenomen. Nielsen meldt bijvoorbeeld dat in een paar maanden het aantal gokreclames op tv en internet verdubbeld is. Ook op reclameborden in het straatbeeld zijn vaker advertenties te zien van aanbieders van online gokspellen. Een eerste onderzoek maakt duidelijk dat meer Nederlanders online zijn gaan gokken.
Een meerderheid van de Tweede Kamer is ontevreden over de effectiviteit van de huidige wetgeving en de Nederlandse Reclame Code en wil daarom beperkingen aan gokreclames opleggen. Outreach komt de politiek alvast tegemoet door beperkingen te stellen aan de zichtbaarheid van online gokreclames op advertentieborden in de openbare ruimte.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen
Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach en ceo van JCDecaux, zegt hierover: 'Er zijn weliswaar richtlijnen met betrekking tot de uitingen, de tijdstippen van uitzending en de doelgroepen. Daar conformeren de aangesloten partijen zich vanzelfsprekend aan. Wij zijn echter van mening dat er daarnaast ook behoefte is aan een balans in het aandeel van gokreclame in het gehele aanbod van advertenties in buitenreclame. Met zichtbaarheid in de openbare ruimte in het hele land, vinden we het belangrijk om ook onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!