Overslaan en naar de inhoud gaan

Visconsument is onwetende consument

Twee van de drie kopers van vis zijn onbekend met ASC-keurmerk, 70 procent realiseert zich niet dat de helft van het supermarktaanbod…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een op de drie Nederlandse viskopers is bekend met het drie jaar geleden gelanceerde internationale ASC-keurmerk, maar niet in alle gevallen weten ze dat dit keurmerk specifiek voor verantwoord gekweekte vis is. Dat zegt Aquaculture Stewardship Council (ASC), de organisatie achter het keurmerk die in 2010 werd opgericht door het Wereld Natuur Fonds en Initiatief Duurzame Handel.

related partner content for mobile comes here

Wereldwijd heeft Nederland het grootste aanbod van ASC-gecertificeerde visproducten, variërend van pangasius, tilapia tot zalm, forel en garnalen. In totaal zijn het er inmiddels 425, afkomstig uit landen als Vietnam, China, Indonesië, Ecuador en Noorwegen.

Uit het consumentenonderzoek dat ASC in ons land liet doen, blijkt dat meer dan twee derde (69 procent) van de viskopers het belangrijk vindt dat supermarkten verantwoord gekweekte vis verkopen. Maar ook hier is sprake van een kennislacune, want een vergelijkbaar percentage (70 procent) is zich er niet bewust van dat de helft van het visaanbod in de supermarkten kweekvis is. En slechts 19 procent zegt te weten of het gekochte product kweek- of wild gevangen vis is. Van de consumenten die weten dat ze kweekvis kopen, geeft 43 procent de voorkeur aan een product met een ASC-keurmerk.

Kwekerijen die hun producten met het keurmerk op de markt willen brengen, moeten aan een aantal voorwaarden voldoen zoals geen onnodig gebruik van antibiotica en chemicaliën en verantwoorde milieu- en arbeidsomstandigheden.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in